Ислямска молитва в Св. СОФИЯ

Главният имам на Турция се изкачи по стълбището на минбара на Света София с османски меч

ъководителят на Комитета по религиозните въпроси /Дианет/ проф. д-р Али Ербаш, който е и главен имам на Турция, днес използва османски меч, за да се изкачи по стълбището на минбара (амвона) на Света София в Константинопол. Неговото поведение не беше случайно. Както посочва турският журналист Абдулах Боскурт, зад този меч се крият неоосманските стремежи на Реджеп Ердоган.

В своята поповед, Главният имам на Турция Али Ербаш каза: „Вълнението на нашата нация, което е станала дълбока рана вече приключи. Вратите на джамията на Света София, както и на останалите джамии в страната ще бъдат отворени за всички служители на Аллах. А всички онези, които се докоснат до основните блага и ценноти да бъдат проклети“.

След това той заплаши всички християни по света с война, заявявайки: „Имаме и война, и мир. Вие изберете, кое от двете искате. Света София беше джамия и стана отново джамия“. Османският меч, който той държеше в ръцете си е символ на завоеванието. В традицията на Османската империя, двете зелени пана, които висят на амвона на Храма са символ на завоеванието, а на входа на амвона се поставя един меч. Според турския журналист в изгнание Абдулах Бозкурт, това движение на политическото ръководство на Турция символизира неоосманските стремежи на Ердоган.

 

В молитвата в „Света София“ бяха спазени всички атрибути, наследени от османското време

Днес се състоя първата мюсюлманска молитва в „Света София“ в Истанбул. Ккави са знаците и целта на Ердоган коментира в „Още от деня“ журналистът Мехмед Юмер. Ясно беше, че ще има такъв огромен интерес от страна на хората, тъй като участваше и Ердоган. „Той започна с четене на Корана, което даваше много силен знак, че едва ли не тук за втори път завладява Константинопол и за втори път „Света София“ се превръща в джамия“, коментира журналистът. И посочи като друг знак спазването на традицията с изпълнение на проповедта от амвона от страна на председателя на Дианет с меч в ръка. Постарали се бяха всички атрибути, наследени от османското време, да се разположат в изпълняването на обредно-ритуалната част, отбеляза Мехмед Юмер.

Първата молитва в „Света София“ като джамия съвпада с деня на подписване на Лозанския договор и това не е случайно, отбеляза журналистът.

„Има символика и тя е многопластова, но мечтата на президента Ердоган да отслужва молитви в „Света София“ по-скоро издава маниера и манталитета на политическия ислямизъм, който се е закотвил в средновековието, отколкото да отговаря на съвременните нужди“, подчерта Мехмед Юмер.

Припомняме, че турският президент Реджеп Ердоган предложи да се върне статутът на джамия на масивната сграда от VI век, която първоначално е изградена като християнски храм, а днес е един от най-посещаваните туристически обекти в Турция и обект от световното наследство на ЮНЕСКО.

Турция не за първи път заплашва да превърне „Света София“ отново в джамия и натискът за това става все по-силен.

На 29 март 2019 г турският президент обяви в навечерието на местни избори, че иска да промени „Света София“ в джамия.

След като миналия месец стана ясно, че Турция може да превърне „Света София“ отново в джамия- това предизвика серия от недоволства.

На 1 юли държавният секретар на САЩ Майк Помпео настоя Турция да не превръща в джамия бившата древна базилика.

Същевременно обаче, Ердоган видя атака срещу срещу суверенитета на Турция в критиките за „Света София“.

На 2 юли Турският съд отложи решението за превръщането на черквата „Света София“ в джамия.

След коментарът на Помпео, не закъсня и реакцията на Руската православна църква, която заяви , че превръщането на „Света София“ в Истанбул от музей в джамия е „неприемливо“.

Главата на Руската православна църква патриарх Кирил заяви, че заплахата, която тегне над „Света София“ е заплаха за цялата християнска цивилизация.

На 10 юли 2020 г. турският президент Ердоган подписа указ, с който сградата от VI в. се преустройва в джамия, малко след решение на турския съд в тази връзка.

Ердоган уточни, че катедралата ще бъде отворена за мюсюлмански поклонници на 24 юли.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.