1948г: Прелом в историята на СЕПЦ – Велико Търново

100 години ПЕТДЕСЯТНИЦА в БЪЛГАРИЯ – Pastir.org/100

100 статии за Петдесятното движение в България 1920-2020 (научна поредица на Pastir.org)

проф. д-р Росица Ангелова-Георгиева, ШУ „Епископ Константин Преславски“

1948 г. е преломна в историята на църквата във Велико Търново, защото тогава нейните досегашни членове методисти се присъединяват към Съюза на Евангелските петдесятни църкви в България. Причината за тази промяна е копнежът на малобройната след погромите на войната група за по-активен и задълбочен духовен живот. Вярващите Илия и Райна Георгиеви, Кирил и Златка Тасеви, Христо Моллов и др. с готовност приемат петдесетното кръщение. След като става невъзможно вярващите да се събират по-нататък в Методисткия молитвен дом, обществото от вярващи се премества на ул. “Кольо Гайтанджията” № 10, където Илия Георгиев (заможен търговец) отваря дома си за богослужения, и наскоро след това напълно предоставя първия етаж от дома си за молитвен дом на Евангелската църква и така до 1991 г., когато църквата започва да наема големи зали190.

Първият пастир на новосформираната Петдесятна църква е Илия Георгиев, когото търновци помнят като авторитетен служител, отличаващ с разбираемо проповядване, но най-вече с необикновена проницателност и прозорливост. Умението му да съветва е неповторимо. По негово време църквата достига около 30 души членство. Активни дякони по това време са Христо Димитров и Димитър Райков191.

Успоредно с тази спокойна наглед атмосфера на религиозна свобода за инославните изповедания в България тече подготовка за приемане на закон за изповеданията. Към 1948 г. има само устави, регламентиращи устройството и дейността на Българската православна църква192 и на ислямското вероизповедание193.

Във връзка с това в докладна записка до министъра на външните работи и изповедания Кимон Георгиев директорът на изповеданията Д. Илиев посочва задачите на повереното му ведомство по отношение на религиозните организации в България. Според него протестантските църкви

„се развиват под влиянието на интересите на американската външна политика, на политиката на САЩ, които стоят начело на днешния империалистически лагер. Безспорно е, че отделът за инославните изповедания, спазвайки постановленията на Конституцията за свободата на съвестта и изповеданията и способствайки чрез ежедневната си практическа работа за поддържане нормални отношения на НРБ с САЩ, следва да води и води на дело такава политика, която предпазва от увеличаване влиянието на Труман-Маршал чрез тези религиозни агентури в страната, и нещо повече, следва се политика, която намалява църковното и политическото влияние на тези поддържани от американското министерство на външните работи и американските империалисти протестантски църкви” [Калканджиева 1997: 243].

Така през цялата 1948 г. се подготвя атаката срещу пастирските ръководители. Знак за последвалите събития дава разтурването на библейския курс, организиран в Бургас през 1947 г. и ръководен от пастирите Г. Чернев и Х. Попов. През декември 1947 г. спира да излиза и списание „Нашата надежда”. Според редактора причините за това са много, но най-сериозната е липсата на хартия194. Дали е най-сериозната или единствено възможната да бъде посочена от трибуната на изданието на най-активната петдесятна църква е спорен факт. Такова обаче е времето.

190 http://www.epcvt.org/1948
191 П-р Ил. Георгиев умира през 1975 г – http://www.epcvt.org/1948.
192 ДВ, бр. 23, 30 ян. 1895.
193 ДВ, бр. 65, 26 юни 1919.
194 Нашата надежда, 1947, октомври, ноември, декември, с. 156.

За пълният текст на изследването виж: СЪЮЗЪТ НА ЕВАНГЕЛСКИТЕ ПЕТДЕСЯТНИ ЦЪРКВИ МЕЖДУ ТОЛЕРАНТНОСТТА И ГОНЕНИЯТА (1944–1949)

90 години Съюз на Евангелските петдесятни църкви в България (научна поредица)

  1. СЕПЦ на 90 год. – Въведение към Петдесятната история в България
  2. СЕПЦ на 90 год. – ЯМБОЛ, ГОРЕ СТОЙ: Духовен споменик за домовете на молитва
  3. СЕПЦ на 90 год. – Писма от България: 1920 (Част 1)
  4. СЕПЦ на 90 год. – Писма от България: 1920 (Част 2)
  5. СЕПЦ на 90 год. – Писма от България 1920 (част 3)
  6. СЕПЦ на 90 год. – Писма от България 1920 (част 4): Константинопол
  7. 10 МАРТ 1920: Иван Е. Воронаев е назначен за пастир и евангелизатор в България от Асамблеи на Бога
  8. На 15 март 1900г. е роден п-р Николай Николов
  9. Ранни опити за учредяване на Общ съюз на петдесятните църкви и църковно братство в България през 1926-1927г.
  10. Учредителен събор на Съюз на Евангелските петдесятни църкви в България (СЕПЦ) през март 1928 г. в Бургас
  11. Архивите говорят: п-р Николай Николов – непоследваният автентичен духовен водач на СЕПЦ
  12. Събор на СЕПЦ в Бургас, 19-22 април 1945г.
  13. 04.2018 – На 26 април 1921г. в Бургас, Иван Воронаев обединява кръстените със Св. Дух в Християнска евангелска вяра (ХЕВ) „Пентекостел”
  14. Петдесятни църкви създадени в България през 1921 година
  15. Доктрината за Троицата и първите петдесятни мисионери в България Иван Воронаев и Дионисий Заплишни
  16. Първата Петдесятница в България – неделя, 12 юни 1921г.
  17. Пионерът на българското харизматично движение Иван Воронаев
  18. Ролята на Иван Воронаев в Българското петдесятно движение
  19. 95 години от мисионерското пътуване на Воронаев и Заплишни
  20. Първите петдесятни в България: Мисионери и вярващи
  21. Първите петдесятни в България: Общества и църкви
  22. Петдесятни църкви създадени в България през 1922-1926 година
  23. Благовестител и Петдесятни вести в изграждане на Петдесятното движение(1928-1948)
  24. Донка Кинарева – пример на интелигентност, принципност и храброст
  25. Курс за подготовка на библейски работнички към СЕПЦ в Сливен
  26. 95г. от пристигането на Иван Е. Воронаев в Одеса
  27. „Афоресването” на първите петдесетни общности в България
  28. 90г. от ръкополагането на Дионисий Заплишни за служител на Асамблеи на Бога
  29. 2 септември 1930: Дионисий Заплишни се връща в България
  30. Първата петдесятна национална младежка конференция – Ямбол (9-11 септември 1945)
  31. Преди 92г. Асамблеи на Бога изпращат п-р Николай Николов в България
  32. Петдесятното съживление през есента на 1927г. като предпоставка за създаването на Съюза на евангелските петдесятни църкви в България
  33. Петдесятни църкви създадени в България през 1927-1929 година
  34. п-р Николай Николов – непоследваният автентичен духовен водач на СЕПЦ
  35. Архивите говорят:Библейските курсове за пастири на СЕПЦ и богословското образование
  36. 1946: Заседание на Пастирската колегия на СЕПЦ в Стара Загора (1946 г.)
  37. Дванадесетият събор на СЕПЦ (1946 г.)
  38. Каталог на Протоколната книга на Изпълнителната комисия при Общия съвет на Евангелските петдесятни църкви в България(1929-1933г.)
  39. Младежка дейност при СЕПЦ непосредствено преди пастирските процеси
  40. Дванадесетият събор на СЕПЦ (1946 г.)
  41. Дванадесетият събор на СЕПЦ (1946 г.)
  42. Ангел Динов поема ръководството на петдесятното дело през 1948 г.
  43. СЪЮЗЪТ НА ЕВАНГЕЛСКИТЕ ПЕТДЕСЯТНИ ЦЪРКВИ МЕЖДУ ТОЛЕРАНТНОСТТА И ГОНЕНИЯТА (1944–1949)

3 comments for “1948г: Прелом в историята на СЕПЦ – Велико Търново

  1. Споменатий Моллов из божии царкв ии имеет книга в каторая разкривает агентурних госудаpствений елемент в церкви божии. Хорошо спомните когда по тему дискутирувате, почему що я немножко не найдил в загрузки после четении статию.
    История церкву божию Величка Велева, ещьо раз книгу Борисович Игнатиеву
    Харалану Попович/д-р Банкова для истории бургаских церкви
    П-р Митя Митев и его книгу за търновской церквой – oднa замечателнaя история
    Простите меня, я не могу всьо спомнит, но когда истории пишется надо надленно изследвует и не так
    вскользь как тук сделала писателиница для церкви Търнова

  2. Още много пропуски източници в тази поредица не само Моллов но са пропуснати и много други книги за църквите,
    Духовен споменник на Стефан Моллов,
    История на Методистката църква на брат Стефан Томов за Търново,
    Отвъд стената П.Игнатов,
    ЕВАНГЕЛИЗМЪТ И ИСТОРИЯ НА ЕВАНГЕЛСКАТА ЦЪРКВА ВЪВ ВЕЛИКО ТЪРНОВО бр. Митко МИТЕВ
    История на Божията Църква в България на Велчо Велев,По времето на п-р Г. Тодоров са ръкоположени за дякони Мире Лесов и Димитър Маринов Митев, който е назначен за помощник на Г. Тодоров на 1 януари 1979 г. Събитията около арестуването на бр. Г. Тодоров и шумния съдебен процес овакантиха амвона на църквата. Бр. Митко Митев оглави църквата ръкоположен за пастир и за член на Съюзното Ръководство на СЕПЦ.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *