Начало на Евангелската петдесятна църква в гр. Перник през 1921г.

11.04.2016

ЕПЦ Перникд-р Теол. Доний К. Донев

Причината за настоящия очерк е хипотезата, че ЕПЦ-Перник е основана на 11 април 1920г. Като източник се цитират свидетелства на действащи по онова време пастири наред с твърдението на проф. Николай Мизов (автор на Религиозните секти – С., 1959 и Протестантските секти в България – С., Партиздат, 1972), че първите петдесятни църкви възникнали в Бургас, Меричлери и Дивотино (регистрирано в СЕПЦ едва в края на 1931г. и то като част от ЕПЦ-Перник заради близкото им разположение).

Преди всичко, една такава ранна датировка трябва да вземе предвид историческия факт, че първите петдесятни мисионери (Заплишни и Воронаев) пристигат за първи път в България поне половин година по-късно. Много възможно е влияние да е оказало и свидетелството на п-р Костадин Томов, виден проповедник в Перник и региона, който погрешно твърди, че приема кръщението със Св. Дух след като слуша „мисионери, руснаци от Америка” в София и Пловдив през 1919г. Тази ранна датa може да визира и пътуванията на Заплишни, връзката на евангелската общност в Перник с вердикалските петдесятни вярващи и Борис Грозданов, и не на последно място завидното присъствие на петдесятни кадри, чиито семейства и/или служение са свъзани с църквата в Перник.

Според наличните към моменти документи е явно, че Заплишни и Воронаев не са имали физическата възможност да пътуват и основават църкви в България до пролетта на 1921г. Много по-вероятно е петдесятната църква в Перник, а и някои други, да са започнати в един относително по-късен период през 1921г., така както проф. Дюлгеров показва в своята монография Петдесетници в България (С., 1959).

Като потвърждение на горното, в своята История на евангелските петдесятни църкви в България (стр. 50-52), дългогодишният предеседател на съюзното ръководство на СЕПЦ Иван Зарев също не посочва точна дата за началото на ЕПЦ-Перник. Обширното резюме на свидетелства от града и региона, което включва имената на Тодор Андонов, Лозан Богданов, Борис Грозданов и белибрежките братя, оставя в мистична сянка същинската начална дата на църквата в Перник. Посочва се само, че Т. Андонов приема духовно кръщение през 1924г. и към „това време” Зарев отнася пристигането на Дионисий Заплишни и Агоп Куриян в Перник, където на гарата по „вътрешен предусет” са чакани от видния евангелист Георги Стоянов Мирковски. Това е и първото засвидетелствано посещение на петдесятни мисионери в Перник. И тъй като е известно, че Агоп Куриян приема Св. Дух след посещението на Иван Воронаев в Сливен през март 1921г., то гореописаното посещение в Перник няма как да се отнесе към по-ранна дата. Отворен остава и въпросът, дали Иван Воронаев въобще някога е посещавал Перник, както често се хипотезира.

Ivan Voronaev Bulgarian Jubilee Edition 2015

За поръчки: ИК „Игъл-2001“ тел. (086) 821 522

Подобно на църквите в Ст. Загора, Плевен и др., дори при наличието на действащо петдесятно общество, ЕПЦ-Перник се въздържа от членство в петдесятния съюз при основаването му през 1928г. и за дълго време остава в разрез с основни доктрини и начина му на ръководство, както ясно личи от Протоколната книга на Изпълнителната комисия при Общия съвет на Евангелските петдесятни църкви в България:

Протокол № 1 (Бургас: 19 август 1929): Разглежда молба за прием от ЕПЦ-Перник

Протокол № 2 (В дома на Г. Райнов, Бургас: 26 септември 1929): Отлага приемането на ЕПЦ-Перник заради неспазване Устава на СЕПЦ. През есента на следващата година, Дионосий Заплишни лично престоява седмица в Перник, като част от 45-дневната му обиколка на църквите в страната по решение на събора в Пловдив през 1930г.

Протокол № 19 (20 декември 1931): Приема ЕПЦ-Перник-Дивотино с протоколно решение от 22 декември 1931г.

Протокол № 21 (4 януари 1932): Разглежда молбата и приема ЕПЦ-Перник, този път като отделна от църквата в Дивотино.

Протокол № 22 (20 февруари 1932): Сезира министърът на външните работи и вероизповеданията (и министър-председател) Никола Мушанов относно репресии срещу църквите в Перник, Бургас и Богоридово.

Така, първоначалното съществуване на ЕПЦ-Перник като свободна църква преминава в условно членство в СЕПЦ, вероятно целящо запазване на идентичността й. Това условно членство рикошира сериозно само година по-късно, когато в Протокол № 41 (11 февруари 1933) секретаря на Изпълнителната комисия Донка Кинарева докладва за „ред особености и нередовности по отношение на вървенето и начина на работене” в ЕПЦ-Перник и Кюстендил. Нередностите се изразяват в тревога относно „спасението и влизането в „Обединените евангелски църкви” (ОЕЦ). За това свидетелства и последвалата сериозна критика към п-р Костадин Томов, да не бъде краен в своите изказвания загатвайки дискретно ролята му в създалата се ситуация. В Перник се провежда и библейска конференция, която както в случая с ЕПЦ-Ст. Загора, се превръща в стандартен метод за уеднаквяване не само доктринално, но и организационно на проблематичните църкви под ръководния авторитет на СЕПЦ. /следва/

Tags: , , , , , , , , ,

4 Responses to Начало на Евангелската петдесятна църква в гр. Перник през 1921г.

  1. Цвети Каменова on 13.04.2016 at 17:30

    Благоръря на Бог за тая милост че ние избрал да бъдем Негов народ.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Абонирай се за всички ЕВАНГЕЛСКИ НОВИНИ
ЗАПИШИ