Отговаряйки на въпроса: Еретично ли е богословието на Джонсън, Майкъл Локъби от семинарията Лутер-Райс изяснява (прев. със съкращения от статия му: Кой е Бил Джонсън и какво вярва той?):
Терминът „кенотицизъм“ не е специфично богословие на κένωσις-а (в техническия смисъл на думата), а единствено по рода си определение за всичко онова, което понизяването на Христос и Неговото уподобяване на човеци (Фил. 2:7) означава. Ебионитизма, арианизма, доцетизма, модализма, онтологичния и функционален кенотицизъм флиртуват с принизяването на Христос и граничат с ерес. През годините Джонсън често говори върху „кенотицизъм“ в божествеността на Христос, по-специално връзката между Исус като човек и Исус като Бог. В четири различни книги, включително When Heaven Invades Earth, има вариации на следния негов цитат.
„Исус изостави своята божественост, избирайки вместо това да живее като човек, напълно зависим от Бога.“
Трудно е едно такова твърдение да звучи кохерентно спрямо веруюто на ранната църква, че в ипостасиса Исус никога не представа да бъде 100% Бог и 100% човек. Така е и в следващия негов цитат:
„Исус нямаше НИКАКВИ свръхестествени способности!…Той извършваше чудеса и знамения като човек в правилната връзка с Бог… не като Бог.“
И отново в The Supernatural Power of a Transformed Mind: Access to a Life of Miracles, Джонсън пише:
„Исус нямаше способността да изцелява болните. Той не можеше да изгонва демони и нямаше способността да възкресява мъртвите. Той каза за Себе Си в Йоан 5:19, „Синът не може да направи нищо от Себе Си.“ Изоставяйки своята божественост, Той правеше чудеса като човек в правилни взаимоотношения с Бог, защото ни даваше модел, нещо, което да следваме… Исус толкова се принизи, че беше неспособен да направи това, което се изискваше от Него от Отец – без Помощта на Отца.“
Всички цитати по-горе, включват едно важно общо твърдение: те или поставят под съмнение, или направо отхвърлят божествеността на Исус докато е на Земята. Дори да не отричат пряко, че Исус е бил и е Бог, те поставят под въпрос неговата функционална способност да действа като Бог, докато е човешка плът на земята. Твърдението, че неговите дела са извършени като човек в правилна връзка с Бог, а не като Бог, е антитеза на богословската концепция че в ипостасния съюз, „Исус бе едновременно Бог и човек, напълно божествен и напълно човек“.
Противно на горните цитати от книгите на Джонсън, Атанасиевото верую прието на Никейския събор гласи:
„Защото правилната вяра е вяра и изповед, че нашият Господ Исус Христос, Син Божи, е еднакво Бог и човек. Той е Бог, единороден Син Божи, роден преди всички векове единосъщен на Него. Той е човек, роден във времето от естеството на майката. Той е и съвършен Бог, и съвършен човек, състои се от разумна душа и от човешка плът. Той е равен на Отца като Бог, по-малък е от Отца като човек. Макар, че е и Бог и човек, Той е не двама, а един Христос. Но Той е един не защото Неговата божественост се е превърнала в плът, а защото е пренесъл човешката си природа в Бог. Той наистина е един, но не чрез сливане на природите, а от единството на Личността. Понеже както разумната душа и плътта правят един човек, така Бог и човек правят един Христос.“
Проф. Дейвид Шрок от богословската семинария в Индианаполис пише: „Ерес не е просто теологична грешка; това е грешка, която променя разбирането ни за божествеността на Христос като заплашва и поставя под съмнение нашата позиция пред Него. …. Поради тази причина, трябва да използвам думата ерес, когато говоря за книгата на Джонсън, When Heaven Invades Earth. В крайна сметка трябва да признаем, че книгата на Бил Джонсън е съвременна ерес, защото в своето „евангелие на сила“ той е прави срещата със „силата“ на Бог по-важна от доверието в триединния Бог на Писанието.“
Доктрината на Джонсън не е просто грешка, подобна на грешките, които Павел коригира в Коринт. Това е друго евангелие, което Павел описва към галатяните като прокълнато. Да се пренебрегне Троицата означава да се отрече Кой е бил и е Христос и това е нещо, което не трябва да остава без внимание.
The Gospel Coalition, в специално издание за прокламирането от Бетел-Рединг Пробуждане, споменава редица практики сред последователите, за които няма кохерентно обяснение. Поучаването на различни типове ангели: „посланици, изцелителни ангели, страшни ангели“. и др., които в момента спят граничи с извънбиблейската дисертация на Майкъл Хеъйзър, който хипотизира 70 (или 72) сина на Бога, сред който само Исус е роден като „Втория Яхве“. В едно от свидетелствата на Бетел, молитвите на учениците пробуждат огромен ангел, който твърди, че е ангела на Съживлението от 1904г(?). На въпроса защо е спал до сега, той отговаря: „Защото никой не ме е викал за съживление!“ (източник: https://web.archive.org/web/20190225173425/http://www.benij.org/blog.php?id=1,)
The Gospel Coalition с тревога коментира снимки и видеа на някои от членовете на Бетел, които прегръщат или лягат върху гробовете на известни проповедници (Чарлз Парам, Кетрин Кулман, и др.) за да приемат тяхната сила и мантия. В официално становище Бетел-Рединг отрича тези прояви на гробопотапяне (гробосмучене), златен прашец, ангелски пера и ангела Ема като свои учения и практики, но в книгата си The Physics of Heaven, Джонсън пише:
“Има помазания, мантии, откровения и мистерии, които са останали непотърсени, буквално там, където са били оставени, защото поколението, което е ходило в тях, никога не ги е предавало. Вярвам, че е възможно да възстановим сферите на помазването, царствата на прозрението, царствата на Бог, които са били неизползвани в продължение на десетилетия, просто като изберем да ги възстановим и да ги увековечим за бъдещите поколения.“ А разведеният евангелизатор Тод Бентли, който твърди че е придружаван в походите си на чудеса от своя личен ангел Ема, е чест говорител в Бетел-Рединг. За това пък сесия по вътрешно изцеление там струва само 115щ.д. (източник: https://www.bethel.com/ministries/transformation-center)
Дан Д., бизнесмен от Рединг (Калифорния), спонсор и домакин на едно от служенията там споделя: „В началото забелязах (явни) семейни двойки, които идваха пред офиса ми всеки ден и стояха там известно време. Един дъждовен следобед, помолих секретарката ми да ги покани вътре. Сервирахме кафе и в разговора те обясниха, че са пратени от Бетел-Рединг всеки ден да се молят за нашия бизнес. В последствие, директора на едно от служенията нае цял етаж в сградата ни, а скоро след това ме покани да участвам в техен пророчески семинар в Азия. Още първата вечер, съвсем неочаквано и без предупреждение, всички от екипа бяхме поканени да се молим за семейни двойки, които бяха купили билети за пророческия семинар. От нас се очакваше да служим с дарбата пророчество и да споделим с тях какво духът ни говори. Не съм пророк, никога не съм служил с дарбата пророчество и едва успях да кажа 2-3 думи…“
Някой от книгите на Джонсън все още се продават и в България, въпреки че проблематичните между тях отдавна вече не са налични. НовЧовек например съдържа цяла категория за неговите книги, но тя е празна и отдавна в нея не се предлагат продукти: https://novchovek.com/index.php?route=product/author/info&author_id=508
В България, името Бетел-Рединг бе официално споменато през 2017 при преструктурирането на една софийска църква започнала като „студентска“. Бивши членове на друга подобна студентска църква виждат предстоящата конференция като още едно валидиране в България, което напомня активните мероприятия около вече католическия монах Улф Екман и неговата „Небесна експлозия“ точно преди 30 години! „Бетел е като Ватиканът за католиците – Бил Джонсън бе нашият папа, а *** главният му кардинал“, завършва предупреждението.
Защо чуждиците (евионитство, арианство, докетизъм и др.) не са предадени в този текст така, както са приети в българската богословска наука? Разбирам неграмотността на „коментаторите“ под сериозните статии в този сайт, но авторите и преводачите на материалите трябва да бъдат по-прецизни, нали?
ХУБАВО ИМ ГО Е НАПИСАЛ Д.Р. ПЕЕВ
САМО ТАКА – БЛАГОДАРИМ ЗА ПОДКРЕПАТА
ВСЪПВАНЕТО В ЗАВЕТ Е СЕРИОЗЕН ВЪПРОС И АКО ГО НАРУШИМ , МОЖЕМ ДА ПОПАДНЕМ ПОД ОСЪЖДЕНИЕ . Някои считат Новия завет , който имаме с Христос и нашия брачен завет за единствените библейски завети . Лично аз смятам , че съществува малко по – голяма свобода относно сключването на споразумения между пастори и богослови. НО АКО СМЕ СЕ СЪЕДИНИЛИ С ХРИСТОС НИЕ ВЕЧЕ СМЕ СЕ СЪЕДИНИЛИ С НЕГОВОТО ТЯЛО , ЦЪРКВАТА