Светият синод на Българската православна църква свали от сайта си във вторник становището си по Националната стратегия за детето, което публикува в края на миналата седмица.
Позицията на църквата предизвика силна обществена реакция заради част от своите послания, например това, че родителите имат право да избират как да възпитават децата си, включително и с допустими вербални или физически средства за корекция на детското поведение. Тоталната забрана за физическо и психическо насилие над децата, заложена в стратегията, бе определена като отнемане на права на родителите.
Църквата се обяви още срещу абортите, освен при най-тежки и необратими заболявания на майката като остро изразена олигофрения или отклонения при плода като например заченато дете без глава.
Църквата промени позицията си за важността на изучаването на религия в училище, но пък се обяви против заложеното в стратегията сексуално образование. Според разпространеното становище на Синода децата не трябва да се учат, че абортът е суверенно право на майката, а двама души могат да живеят без брак.
„Свалянето“ на становището на Синода бе съпътствано от изявления на отделни митрополити, от които се разбира, че позицията на църквата е недогледана и дори изобщо не е приемана от Синода.
Пръв за нередности около становището в понеделник сигнализира русенският митрополит Наум, който публикува изявление, че „подобен документ не е бил официално обсъждан в заседание на Св. Синод на БПЦ-БП“.
„Текстовете на „Становището“, обвързващи БПЦ-БП като институция, са лично творение-проект на г-жа Десислава Панайотова ( бележска на НМД: осъдена през 2017 г. от СРС за подбуждане към дискриминация), сътрудник в Отдел „Културно-просветен“ при Синодалната канцелария, но това в никакъв случай не означава, че Св. Синод ще ги приеме безпрекословно и недвусмислено“, посочва митрополит Наум, който в голяма степен се разграничава от най-спорните моменти в становището.
„БПЦ, като хранител на българщината и моралните ценности в българското семейство, винаги ще поощрява етичните норми на възпитание, но не ще толерира по какъвто и да било начин насилието над деца, под каквато и да било форма, особено ако това се обвързва с т. нар. „религиозно образование и възпитание“. Въпросите, свързани с абортите и децата в риск, са тема на бъдещо задълбочено обсъждане в българското общество, като касаят адекватни разсъждения относно Божията повеля, достойнството на жената-майка, както и значимостта на всеки конкретен случай, свързан с домашното насилие и конкретното насилие над жени.
Всички други теми, касаещи образованието и възпитанието на българските деца, следва да бъдат обсъждани от съответните педагози и специалисти, имащи мнението и на богословската наука, като по този начин би могъл да се очертае най-точен и правилен подход за бъдещи препоръки по поставените въпроси“, пише митрополит Наум.
Вероятно в отговор, във вторник на сайта на Синода се появи официално изявление от Ловчанския митрополит Гавриил, с което той признава вината си за допуснатото недоразумение.
„Каква е моята вина?“, започва реторично изявлението си митрополит Гавриил. Впоследствие обяснява как Патриаршията късно е разбрала за общественото обсъждане на „животрептящия“ въпрос за стратегията за бъдещето на децата и, тъй като не намерил хора, които да напишат становището, възложил задачата на Десислава Панайотова. Служителката написала текста, но митрополитът нямал време да прочете последния вариант, който бил публикуван на сайта.
От изявленията до момента не става ясно дали Синодът ще се произнесе с ново становище по стратегията за децата.
Много го си е хубаво становището- какво ще се извиняват поповете! Че ще има преса-ще има, но ако църквата потдаде и обърне гръб да бяга- кой ще стои за народа ни български?