Носенето на маската на Зоро и изобщо на парчета плат, прикриващи частично или напълно лицето на публични места се забранява със закон.
Това решиха депутатите от парламентарната комисия по вероизповеданиятапри разглеждането на второ четене на Закона за носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето. Разбира се, изключение се допуска при мероприятия като театър, когато това е необходимо по здравословни причини или при спортни мероприятия, когато трябва да се предпазят частите на лицето.
Разпоредбите на закона ограничават носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето, а глобата предвидена от законодателя за нарушителя е 200 лв. при първо нарушение и 1500 лв. при повторно нарушение. Така със законопроекта се ограничава и носенето на бурки на публични места. Забраната обаче не обхваща частните домове и регистрираните молитвени храмове, посещавани от въпросните лица. Отпадна възможността провинилото се лице да бъде наказвано с отнемане на социалните помощи за срок от три месеца в случай, че то получава такива.
Спор възникна при гласуването на текстовете, определящи що е това облекло, прикриващо или скриващо лицето – частично или напълно. Според предложените разпоредби това са плътни или полупрозрачни дрехи, покривала, наметала, мрежести платки, маски или други подобни елементи, които скриват напълно или прикриват частично лицето. Така според д-р Тунчер Кърджалиев от ПГ на ДПС в обхвата на забраната попада и маската на Зоро, а под въпрос били и воалите на абитуриентките. Спор в зала предизвика определението „мрежести платки“, предложено от вносителите. Веднага възникна въпроса какви са тези платки и не ли по-коректно да бъдат наречени мрежести платове. Д-р Тунчер Кърджалиев заяви, че ще се въздържат при гласуването на въпросния член, регламентиращ що е това облекло, прикриващо или скриващо лицето. Той постави въпроса допустими ли са маските на Зоро, след като с използването само на един съюз „или”, записан в текста се постига следния смисъл: „Ако устатата и носът заедно са закрити е проблем, ако устатата и очите заедно са закрити също е проблем, но при закрити нос и очи заедно, това не е проблем. Тоест допустими са маските Зоро”, коментира депутатът.
Отговорът на експертите не закъсня и така под ударите на закона попадна и маската на Зоро. Д-р Кърджалиев попита и дали направеното редакционно предложение от мрежеста платка на мрежести платове е достатъчно коректно, след като бонетата на абитуриентките също са мрежести. Основният въпрос, който искаме да решим със Закона за ограничаване носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето, е националната сигурност и сигурността на обикновения гражданин. Това каза пред журналисти председателят на парламентарната комисия по вероизповеданията Красимир Велчев от ГЕРБ при приемането на разпоредбите в закона.
Велчев побърза да уточни, че въпросният закон не е Закон за бурките. „Това е Закон за носене на платове, маски и предмети, които прикриват лицето”, уточни Красимир Велчев. Той обясни, че по време на мирни демонстрации и шествия в последните години се появяват хора, които слагат маски на лицето си и започват провокации. „Те застрашават включително здравето и живота на децата и на гражданите, които са излезли да протестират. След футболни срещи, спортни мероприятия също се появяват такива фенове, които прикриват лицето си, за да могат да извършват противозаконни действия”, коментира герберът.
По думите на Велчев също заплаха носят и лицата, които под формата на религиозни убеждения носят такива покривала на лицето. „В обществото няма гаранция, че такива хора няма да извършат противообществени прояви и престъпления. Затова се приеха тези промени”, каза още той. „Оттук нататък сигурността на обществото и националната сигурност ще разчита на видео материали и камери за наблюдение и затова е важно от сега да вземем мерки, а не да изчакаме тези 50 или 100 жени, заради които в момента се повдигна този въпрос, да станат 100 000”, коментира още Велчев. Той похвали работата на работната група и заяви, че рядко се случва такъв законопроект да бъде така единодушно подкрепен. „Преди да бъде внесен този закон поканих главния мюфтия на разговор. Показах подготвяния законопроект и той благодари, че сме се съобразили изцяло с техните искания”, каза още Красимир Велчев. Така депутатите в комисията решиха носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето да остане разрешено само в регистрираните молитвени домове и храмове и у дома.
„Взехме решение контролът да се осъществява единствено от МВР, защото,ако бъде оставен на общините, това ще разводни нещата. Ако контролът се прехвърли на повече организации или ведомства – значи да няма контрол”, каза още председателят на комисията. Така глобата за първо нарушение, предвидена в законовата разпоредба, е 200 лв. и 1500 за всяко следващо нарушение. Ако нарушението е било извършено от държавни служители глобата е 500 лв. за първо и 2000 лв. второ и всяко последващо нарушение. „Глобата за първо нарушение е като предупреждение, а след това глобите стават по-високи”, коментира още Велчев. Наказания се предвиждат и за склоняване и принуда към носене на подобно облекло. Според становище на главния прокурор Сотир Цацаров наказанието за тези лица може да достига до шест години лишаване от свобода. „Когато става дума за склоняване, обикновено се отнася за малолетни. Не можеш да тръгнеш да склоняваш един човек на 50 години да си слага бурка или да си покрива главата. Ако това стане, то е по принуда. Трябва да опазим подрастващото поколение и децата, където в семейството обикновено става това склоняване, но е трудно доказуемо”, коментира Красимир Велчев. Според него е необходима още една крачка и тя е в промяна в Наказателния кодекс като се обмисли добре една такава форма, която да възпира хора, които се опитват да склоняват и да заплащат носенето на такова облекло.