Кои са задържаните мюсюлмани, обвинени за разпространяване на антидемократична идеология?
Анализ на Г. Папакочев, Дойче веле
Справедливо или не, съдът остави в ареста седемте задържани мюсюлмани от пазарджишкия квартал „Изток“. Според магистратите при акцията на ДАНС са открити редица доказателства, че заподозряните мюсюлмани са изповядвали краен радикален ислям. Но за какви хора става дума? С турски имена са само двама от задържаните, а останалите, сред които има и жена, са с български имена. И тъй като кварталът с около 30 хиляди жители е известен като ромски, човек би могъл да помисли, че заподозряните джихадисти са част от 15-тината хиляди пазарджишки роми, приели исляма за своя религия през последното десетилетие.
„Само така изглежда, но не е вярно“, опонира пред Дойче Веле проф. Евгения Иванова, която току-що е посетила въпросния пазарджишки квартал: „Трима от намиращите се в ареста, включително и задържаната жена, са помаци, а не роми. Останалите са етнически българи и турци. Никой, обаче, не спомена, нито отбеляза този факт в медиите. И понеже беше създадено впечатление, че заподозряните джихадисти са роми, а не турци или помаци, ДПС и Главното мюфтийство не си мръднаха пръста за тях, а това е много лошо“, се възмущава етноложката от НБУ.
В пазарджишкия квартал „Изток“ има десетина махали. Най-голямото и известно гето сред тях е „Токайто“. В квартала се намира и частната джамия „Абу Бекир“, в двора на която преди няколко години е бил заснет разпространения преди месец в социалните мрежи видеоклип с малкото дете, което символично екзекутира с дървения си меч свой връстник. След акцията на ДАНС, Главното мюфтийство в София побърза да обяви, че няма контрол върху въпросната джамия, защото била частна. В същото време мюфтията на Пазарджик призна пред централен всекидневник, че той лично „осъществява методическото ръководство и контрол над джамията“.
Набладението на ромските махали е сериозно
Според юриста от ромски произход Орхан Тахир въпросното разминаване доказва, че обект на акцията на ДАНС е станала структура от самоорганизирали се по някакъв начин хора, останали извън наблюдението на специалните служби, които отдавна контролират изкъсо всичко и всеки в тези квартали. „Още в началото на миналия век ромските квартали са били особено привлекателни за различни чуждестранни мисионери. Комисията по досиетата осветли как първите пастори на тези мисии са били принуждавани да сътрудничат на комунистическата ДС“, уточнява правозащитникът. Той въобще не е съгласен с твърдението, че контролът върху ромските махали днес изцяло липсва. „Наблюдението там продължава да е много сериозно“, казва Тахир.
Но дали, при това положение, е възможно в пазарджишкия ромски квартал да има „клетка“ на Ислямска държава, както обяви шефът на ДАНС Писанчев? „Не, не е възможно“, казва проф. Евгения Иванова. Според нея всичко това се стоварва върху бедните ромски глави, защото поради бедност тези хора са податливи на всякакви влияния, включително и идеологически, стига някой да им плаща. „Не изключвам да им дават пари за да носят жените им бурки, защото те най-малкото трябва да имат средства, за да си купят тези бурки“, е категорична етноложката от НБУ.
Юристът Орхан Тахир пояснява, че в своята история ромите никога не са водили войни за територия или за власт: „В България никога не е имало ромска военна организация, терористично формирование или нещо подобно. Това говори, че подобни идеи отсъстват от културата и манталитета на тази общност. Обратно, притесненията днес по-скоро трябва да бъдат свързани със зараждащия се в крайното дясно пространство радикализъм, а не обвиненията да се прехвърлят от болната глава на здравата“, казва Тахир.
Маргинализацията на едно малцинство и нейните печални резултати
Антонина Желязкова, социален антрополог и историк, смята, че липсата на образование и работа са превърнали няколко поколения роми в естествен човешки ресурс за криминализирани практики, а паството на арестувания Ахмед Муса търси изход от маргинализацията, стремейки се да промени своя социален и етнически статус. В интервю за печата /в.“Дневник“/ тези дни Антонина Желязкова предупреди, че ислямските настроения в ромските квартали не могат да се тушират толкова лесно, защото всяка силова акция, дори и оправдана, засилва предаността към духовния водач и проповядваните от него идеи.
„За целта са необходими два паралелно и заедно действащи подхода: държавата да работи чрез своите образователни и социални институции в кварталите ежедневно, както и силен респект към закона, за да се знае, че всяка глупава и нахакана (тениски и клипове с калашници) демонстрация на привързаност или проповядване на джихадизъм ще бъде незабавно санкционирана“, обобщи пред печата Антонина Желязкова.