МЮСЮЛМАНСКО УЧИЛИЩЕ В СЛИВЕН

Медресе ще се строи на общински терен в центъра на Сливен, съобщиха общински съветници, пише „Сливен прес“.

Те са категорични, че именно това ще е предназначението на започналия преди две седмици строеж на ул. „Ниш“ – южно от булевард „Братя Миладинови“, в посока към болницата. По документи там ще се изгражда сграда на три етажа за търговия, обществено и административно обслужване. В нея ще има конферентна и учебна зала, админстративни кабинети, апартамент и стаи за гости. Именно комбинацията от места за спане и за обучение е причина за категоричното мнение на местните парламентаристи, че на общинския терен в центъра на града ще бъде създадено ислямско религиозно училище.

Възложител на обекта е Мюсюлмански изповедания – София. Теренът с площ 527 квадратни е предложен на търг с явно наддаване за отстъпено право на строеж. Решението на общинския съвет е от юли 2014 година. Първоначалната цена е била 88 835 лева. Сградата ще е с 528 кв. м РЗП. Разрешението за строеж е от декември 2016 година. Обектът е открит на 20 март, като срокът за построяването му е 250 календарни дни.

Преди седмица от общината категорично отрекоха възможността да се строи джамия и подчертаха, че разрешителното е за административна сграда. Но не уточниха как мюсюлманското вероизповедание се е сдобило с терена. Истината е, че земята продължава да бъде общинска. И съвсем скоро ще се разбере дали опасенията на съветниците, че там ще има медресе, са основателни, завършва статията в „Сливен прес“.

Медресѐ (на турски: medrese) или ма́драса (на арабски: مدرسة – училище; мн. ч. مدارس [мада́рис]) означава ислямско религиозно училище.

Завършилите медресета могат да постъпят в ислямски университет.

Религиозните медресета се разпространяват през IX – XIII век в страни и региони, където преобладаващата част от населението изповядва исляма. Откриват се обикновено към големите джамии. Основен предмет е Коранът – главната книга в исляма. В учебната им програма влизат още арабски език (на който са Коранът и основните ислямски произведения), ислямско-богословски, правни, исторически и някои помощни дисциплини.

10 comments for “МЮСЮЛМАНСКО УЧИЛИЩЕ В СЛИВЕН

  1. ОЕЦ няма лида вземе ли
    отношение?

  2. Странно, защо призовавате ОЕЦ „да вземе отношение“ по въпроса, след като не е работа на нито една евангелска институция да се меси при такива случаи. Това е въпрос, който решават мюфтийството и съответните държавни органи.

    Редно е въпросът да се постави така: Защо ОЕЦ (Обединени евангелски църкви) с председател Николай Неделчев съдейства преди няколко години за ОТКЪСВАНЕТО НА ФАКУЛТЕТ от ВЕБИ (т.нар. „Обединен б-ски ф-тет“) и превръщането му в напълно ненужния „Св. Тривелий“? Докато религиозни представителства като мюсюлманските се консолидират, евангелистките се цепят „на крилца и перца“… ЗАЩО?

  3. Напълно подкрепям позицията на Д-р Пеев по въпроса. И отправям питане към себе си и друите християни (вкл. ръководството на ОЕЦ): Тола ли е основният проблем, по който трябва да разискват вярващите в Р България? Активността на мюфтийството и мюсюлманите? Българските евангелисти (респ. православни и католици) би трябвало да са сред обществено най-ангажираните Български граждани с позиции и идеи за разрешаване на проблемите, стоящи пред Българското общество – политика, култура и икономика (които никак не са малко).

    Свидетели сме, обаче пред пълното мълчъние на смятаните за „авангард на евангелистите – ОЕЦ“.

    Мълчат си малко на принципа „активно затворени очи“. Ако така мислеше и Мартин Лютер, Реформацията никога нямаше да настъпи.

  4. Не можем да не се съгласим с мнението, но все пак г-н Неделчев от години не е председател на ОЕЦ. Настоящото ръководство е неразделна част от дейността на НСРОБ и като такава е следно да взема отношение по създаването на религиозни училища в България. След като самото ОЕЦ е несъстоятелно да създаде свои такива за това съдейства и закона приет посредством становища на ОЕЦ неуважителни за настоящия казус. Предполагам, че не от незнание посочвате неистинните причини. А не можем да не се съгласим с въпроса на д-р Алтънов кой друг бива да осъществява представителната функция на евангелистките църкви освен ОЕЦ?

  5. Какво точно визирате като задавате въпроса
    Тола ли е основният проблем?

    Промените в закона за вероизповеданията са основен проблем от централно значение за ОЕЦ където трябва да хвърчат оставки заради едно определено несправяне с казуса. В противен случай можем да очакваме това което се случва в момента в Русия.

    Неправомерното опрощаване на дълговете на едно вероизповедание, затварянето на училищата на евангелистите за сметка разкриването на училища на други вероизповедания, настъплението на войнстващия ислямизъм. Това са проблеми към настоящия момента.

    Кои други въпроси визирате като основен проблем? За идването на папата няма нужда да питаме – там знаем че са редовно да ги милва по главата.

  6. С цялото ми уважение към адв. Узунова, не ми е ясно защо е споменат в случая НСРОБ – организация, която няма изпълнителни функции. (Да не говорим за това, че въвличането на ОЕЦ от Н. Неделчев не е акт, подкрепен с консенсус на всички български евангелисти). ОЕЦ в настоящия си състав едва ли би изразил негативно мнение по въпроса за законосъобразното откриване на мюсюлмански училища, защото не е в компетенцията на тази институция да се намесва. Това не е само религиозен, а преди всичко – политически акт.

    Що се отнася до отношението на ОЕЦ към теологичното образование у нас, с д-р В. Алтънов много добре знаем какво е то… Въпреки личното ми настояване пред настоящия председател на ОЕЦ п-р Р. Борджиев да се създаде теологична група с консултираща функция към ОЕЦ, дори и той, който според мен е по-прогресивно мислещ човек от предшествениците си, не направи нищо по този въпрос. Затова и в ОЕЦ е налице невежество по много теологични проблеми (да припомня ли гафа с публикувания вариант на 95-те тезиса, които не са Лутеровите? Да не говорим пък за пренебрежителното отношение към ВЕБИ, както и към някои инициативи на института).

  7. Самата фондация „Ал Уакф“ е била регистрирана в България през периода 1993-1994 г. Сред учредителите и е Абдулах ал Хусейни, брат на Хамад ал Хусейни, който е визиран като човек от „златната верига“ на саудитски бизнесмени, питаещи симпатии към „Ал Кайда“. През лятото на 1994 г. Дирекцията по вероизповеданията към Министерския съвет отказа пререгистрация на фондацията, а няколко години по-късно представителят й Абдулрахим Таха беше изгонен от България.
    През 2002 г. нова фондация „Ал Уакф” се установи у нас, без да се прави никаква референция към ислямския й характер или религиозни дейности. Беше подходено достатъчно предпазливо и внимателно, за да бъде регистрацията валидна.

  8. „Възложител на обекта е Мюсюлмански изповедания – София“.

    Данните, които адв. Узунова предоставя за организацията „Ал Уакф“, са интересни. Каква е връзката обаче между тази „симпатизираща на „Ал Кайда“ мюсюлманска организация и „Мюсюлмански изповедания-София“, които са възложител на медресето в Сливен? Това не става ясно нито от анонса по-горе, нито от информацията на адв. Узунова.

    И пак – каква е компетенцията на побратимите НСРОБ-ОЕЦ, за да се произнесат по казуса?

  9. Редно е подобен въпрос да бъде зададен на ръководството на ОЕЦ, доколкото виждам тук в тази група има тяхни представители. Интересено е също така, че голям процент от пасторите нямат или не вземат позиция по подобна тема?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *