ВАКСИНАЦИЯТА: БИБЛЕЙСКИ И ТЕОЛОГИЧНИ ДОВОДИ

Статия в Адвентист ривю от 22 август 2021 г.
Адвентен теолог прави преценка дали е уместно според Библията да се имунизираме.
От Иржи Москала по молба на Здравния отдел на Генералната конференция
(Иржи Москала е декан на Адвентната теологична семинария и професор по старозаветна екзегеза и теология в университета Андрюс в Бериен Спрингс, Мичиган, САЩ.)
Думата ваксинация не се среща в Библията, какъвто е случаят с много други важни здравни термини като витамини, преливане на кръв, високо кръвно налягане, бъбречна трансплантация, инжекции, хапчета и т.н. В Библията няма групи „Майки срещу шофиране в нетрезво състояние“, кампании против тютюнопушенето, инструкции за часовете във фитнес залата или за дишане на чист въздух, пиене на 6-8 чаши вода всеки ден, измиване на ръцете преди всяко хранене, миене на зъбите и т.н. Бихме могли да създадем много по-дълъг списък с такива добри практики, които не са разгледани буквално в Свещеното Писание.
Какво има във вашата Библия?
Този списък включва заповедта „Ваксинирайте се“ или „Не се ваксинирайте“, така че се нуждаем от угодно на Бога разсъждение, което да ни ориентира дали да се ваксинираме или не. Библейското учение може да помогне за противодействие на погрешната информация и дезинформацията по здравни въпроси, въпреки че не е медицински учебник по здраве.
Свещеното Писание представя важни здравни принципи, които трябва да бъдат (а) основата на такива разсъждения, (б) полезни идаи и (в) елементи, които можем да приложим в ежедневния живот. Общото правило е ясно: допустимо е това, което е в хармония с библейските здравни принципи и не противоречи на тях. Може да се изтъкне, че се препоръчва или дори, че се изисква, когато трябва да се запази здравето или животът.
Позволени са дейности, които съответстват на Божието откровение, макар и да не са пряко споменати в Библията. Дейности като провеждане на съботно училище или участие в общи обяди в събота; празнуване на Господната вечеря на всеки три месеца; изграждане на училища и болници, организиране на църковната структура с конференции, съюзи и т.н. С други думи, забранено е (1) всичко, което противоречи на изричната Божия заповед, и/или (2) е в противоречие с общите принципи на живота, изразени в Божието Слово.
Тези два принципа очевидно са в хармония с първите две заповеди, които Бог даде на Адам в Едемската градина: „Господ Бог заповяда на човека:„ Ти можеш да ядеш от всяко дърво в градината; но не трябва да ядете от дървото за познаване на доброто и злото, защото когато ядете от него, непременно ще умрете “( Бит. 2:16, NIV). Забележете, че първо Бог заповяда свобода, като създаде за хората безопасно пространство за живот и растеж (общо правило), а след това постави ясни граници: да не се яде от едно дърво, „от дървото за познаване на доброто и злото“. Това беше конкретна заповед. Не беше нито необходимо, нито практично да изброява всичко позволено: можете да ядете от ябълката, портокала, смокинята, крушата, банана и т.н. Всички тези бяха включени в общото изявление за свобода „да се яде от всяко дърво в градината“. Конкретната забрана обаче трябваше да бъде посочена изрично.
Същото смислено правило трябва да се приложи към ваксинациите: това, което не е забранено, е приемливо, когато е в хармония с Божите разкрити здравни принципи.
Правила за ваксиране – и много повече
Наистина важността на ваксинациите от библейско-теологичната гледна точка може да се покаже ясно от множество различни страни. Обмислете с молитва следните принципи:
1. Бог е единственият Лечител, истинският Лекар, който може да излекува всичките ни болести (Втор. 7:15; 28:60; Пс. 103: 3; Лука 4:40; 6:18; 7:21). В Изход 15:26 Бог обеща, че никаква болест (или чума), която Той изпрати над Египет, няма да се стовари върху израилтяните, ако те следват заповедите Му. Той също така ще защитава Своя народ по време на последните седем язви, както защитава Израел от египетските язви (вж. Откр. 16). Няма болест или заболяване, които Той да не може да излекува. Той е Източникът и Даряващият живот за Своите деца; Той дава изобилен живот (Йоан 11:25; 14: 6). Научната и традиционната медицина могат да бъдат полезни. Но само Господ на небето може да бъде гаранция, че ще запази и възстанови здравето, когато Той реши.
2. Бог е създал хората по Свой образ (Бит. 1:27) като интелигентни същества, за да използват ума си за разсъждение и придобиване на знания и да различават кое е правилно, добро и изгодно. Хората също трябва да прилагат здравия разум към проблемите на живота. Ние сме разумни същества и нашият Създател ни дава способността да мислим и да знаем кое работи най-добре за нашето здраве. Нашият Господ иска да се грижим за телата си и да водим отговорен живот, защото сме отговорни пред Него. Павел ясно заявява: „Не знаете ли, че телата ви са храмове на Святия Дух, Който е във вас, когото сте получили от Бога? Вие не сте свои; купен си с цена. Затова почитайте Бога с телата си“(1 Кор. 6:19, 20, NIV; вж. 1 Кор. 3:16, 17; 2 Кор. 5:10). Нашето духовно здраве е тясно свързано с нашето физическо, умствено, емоционално и социално благополучие. Нито Бог, нито ние винаги се нуждаем от „така казва Господ“, за да знаем какво да правим или да не правим, защото Той може да покаже и ние можем да видим ползите или недостатъците на много от нашите решения и действия. Но каквото и да правим, трябва да изхождаме от библейските принципи.
Прилагайки това мислене към ваксинацията, можем да видим, че този продукт, резултат от способностите, които Бог е дал на хората да мислят и да бъдат креативни, е животоспасяващ продукт. Можем да благодарим на Бога за мъдростта, която Той дава за изследванията и изобретенията. И ние можем да благодарим на Него и човешките му агенти за доброто, което правят за запазването и възстановяването на живота (Дан. 12: 4).
3. Не трябва да очакваме, че Бог ще работи за нас, когато пренебрегнем основните принципи на живота и сме небрежни, предубедени или мързеливи да ги прилагаме. Молитвите за знания не са достатъчни, за да донесат успех. Усърдно проучване също е необходимо. Отново не е достатъчно да поискате Божията намеса за събиране на добра реколта и след това да не желаете да обработвате нивите и да работите усилено за поддържане на реколтата. По същия начин би било самонадеяно и арогантно от наша страна да помолим Бог да ни даде добро здраве, докато пренебрегваме здравните принципи и не желаем да изучаваме и прилагаме резултатите от съвременната медицина, които Той ни е позволил да открием за облекчаване на страданието на човечеството. Трябва да работим усърдно под Божието ръководство и благословение: „Ако Господ не построи къщата, тези, които я строят, работят напразно. Ако Господ не бди над града,пазачът остава буден напразно ”(Пс. 127: 1 ESV).
4. Бог иска да запазим здравето – нашето и на всички останали – във възможно най-добрата форма и условия (3 Йоан 1: 2), не само да живеем по-дълго, но и да можем да служим на другите и да бъдем полезни колкото е възможно по-дълго. Защо да умрем преждевременно, просто защото пренебрегваме средствата, които са на разположение за защита и удължаване на живота ни, като по този начин ни позволяват да бъдем благословия за другите?
5. Бог заповядва да защитаваме живота и да се грижим за здравето на нашите ближни (Лев. 19:18; Езек. 34: 4, 16 ). В тази връзка ваксинирането е безкористен акт, подпомагащ благосъстоянието и защитата на другите. Все още има неизвестни в дългосрочните изследвания на ефектите от ваксинацията, но ползите далеч надхвърлят известните и потенциалните проблеми. По този начин ваксинирането е акт на доброта, защото ваксинациите помагат да се предпазят другите от сериозно заболяване, хоспитализация и смърт.
6. Молитвите за изцеление и здраве не отменят използването на различни средства, операции, лекарства или ваксинации. Знанието как да ги приложите зависи от житейските ситуации. Няколко примера идват на ум от библейския материал. Бог би могъл по чудо и незабавно да излекува умиращия цар Езекия чрез Своята сила, но вместо това Той избра да го излекува чрез лекарството от смоковница (2 Царе 20: 5-7; Исаия 38:21). Бог обеща да го излекува, но самият пророк, който донесе добрата новина, нареди да се наложи превръзката от смокини върху раната му. Исус можеше да излекува слепец чрез словото Си, но за тази цел използва кал, смесена със слюнката Си, и накара мъжа също да отиде и да измие очите си, за да прогледне зрението му (Йоан 9:1, 6, 7). Нааман трябваше да отиде да се измие в река Йордан седем пъти, за да се излекува от проказата (2 Цар 5: 10–14). Във всички тези случаи Богът на чудесата избра да даде уроци за тясно сътрудничество между Себе Си и хората, като използва наличните средства за защита. Ваксините запазват здравето и спират разпространението на болести и „не е отричане от вярата да се използват рационални средства разумно“ (1).
7. Превенцията винаги е по-важна от действителното изцеление. Да се избягва болестта е библейско задължение (Йоан 10:10; 1 Кор 6:20; 3 Йоан 2). Телата в добро здраве и добро физическо състояние са слава за Създателя. Освен индивидуалното здраве, запазването на безопасността и защитата на семейството и общността са разумна християнска мотивация. Да бъдеш здрав не е преди всичко ваксинация, а установяване и развиване на балансиран начин на живот, което води до добро психическо, физическо, емоционално и духовно състояние, за да служиш на Бог и другите в нужда по най-ефективния начин възможно най-дълго. Елън Уайт предупреждава: „Обучете хората да коригират навиците и здравословните практики, като помним, че една унция превенция е по-ценна от килограм лек. Лекциите и обучението в тази посока ще се окажат с най-голяма стойност.“ (2) Ваксинацията е свързана с предотвратяване на потенциално смъртоносен вирус да се разпространи в нас или чрез нас към другите. Ваксинациите, а не нещо вълшебно, трябва да бъдат подкрепени от други интелигентни избори в живота като молитва, предано живеене, здравословен начин на живот, духовно свидетелство и доверие в Бог. Тези дейности насочват към ваксинация, когато има нужда от нея и когато тя е достъпна. Освен това ваксинацията трябва да се прилага според нашите най-добри познания и здравословни условия.
8. Медицинската наука и вярата работят в тясно сътрудничество и трябва да се прилагат ръка за ръка. Те се допълват. Творчеството и изобретателността са Божи дарове. Доказателствата на науката са прозрачно ясни: ваксините спасяват животи. Страничните им ефекти са предимно незначителни и краткотрайни. Множество позитиви преобладаващо надвишават своите минимални негативи и рискове за здравето. Както Елън Уайт заявява: „Бог е автор на науката… Невежеството може да се опита да подкрепи скептицизма, като се обърне към науката; но вместо да поддържа скептицизма, истинската наука допринася за нови доказателства за мъдростта и силата на Бог. Правилно разбрани, науката и писаното Слово са съгласни и всяка хвърля светлина върху другата. Заедно те ни водят към Бог, като ни учат на нещо от мъдрите и благотворни закони, чрез които Той действа.“ (3)
Пътят на несъгласие
Груба злоупотреба с Писанието е да се твърди, че ваксинирането срещу COVID-19 е получаване на белега на звяра от книгата Откровението и че това ще промени вашата ДНК. Такава дезинформация е свързана с объркване относно основата на иРНК (на англ. mRNA) във ваксините срещу коронавирус и ТОРС. Различни теории на конспирацията ужасно неправилно прилагат библейските текстове, за да създадат страх и зависимост от фалшиви „учители“. Библейските пророци не говорят против ваксинациите. Ваксинацията няма нищо общо с белега на звяра или с фалшивото вавилонски учение. Ето няколко причини:
• Белегът на звяра е фалшива религиозна система, която се противопоставя на Бог, Неговия народ и Неговия закон.
• Белегът на звяра е за изкривяването на Божия характер на любовта, като приема небиблейските учения за светостта на неделята и безсмъртието на душата, включително вечните мъчения в ада.
• Белегът на звяра е за фалшиво поклонение, включващо духовно отровни доктрини, които Писанието нарича вавилонски учения, отразяващи объркването от Вавилонската кула.
Божият печат, от друга страна, е потвърждението на небето към опита на вярващия за истинска почивка в Исус Христос; такава почивка, в своята пълнота, включва живеене и спазване на библейската събота като знак на Бог като наш Създател и Изкупител, изразяващ вярност към обширния обхват от библейски учения, съсредоточени в Триединния Бог. Тези, които носят печата на Бога, обичат, почитат и Му отдават слава като свой Създател и Спасител. Техният опит за непрекъснато възстановяване на Божия образ се вижда в характера и начина им на живот. Такъв живот интегрира и възстановява нашия физически, емоционален, умствен, духовен и социален живот с Божията благодат, чрез Неговото Слово и в силата на Светия Дух.
Отношението на Елън Уайт към ваксините
Елън Уайт не пише нищо за ваксинацията, но нейният живот и практика осигуряват добра подкрепа и потвърждение на разкъжденията в тази статия. Самата Уайт е била ваксинирана и насърчава другите да го направят поне по две причини: (1) личните ползи за здравето ни позволяват ефективно да служим на другите; и (2) ваксинацията предотвратява предаването на болестта и заразяването на други хора. Уайт насърчава другите да си направят ваксина срещу едра шарка и тя самата си я прави, според очевидеца Д. Е. Робинсън, един от нейните секретари: Елън Уайт „беше ваксинирана и призова помощниците си, свързаните с нея, да бъдат ваксинирани“. Тя беше наясно, че това ще я защити, както и другите: „Тя също осъзна опасността да бъдат застрашени другите, ако не предприемат тази предпазна мярка.“ (4) Тя мъдро съветва: „Тези, които търсят изцеление чрез молитва, че не бива да пренебрегват да се възползват от лечебните средства, които са им достъпни. Не е отричане на вярата да се използват такива средства, които Бог е осигурил, за да облекчи болката и да подпомогне природата в нейното възстановително дело. (…) Бог ни е дал възможност да получим познания за законите на живота. Това знание е поставено в нашия обсег за използване. Трябва да използваме всяко средство за възстановяване на здравето, като се възползваме от всички възможни предимства, като работим в хармония с природните закони. Когато се помолим за оздравяване на болните, можем да работим с още повече енергия, да благодарим на Бога, че имаме привилегията да сътрудничим с Него, и да искаме Неговата благословия върху средствата, които Той самият е предоставил.“ (5)
Заключение
Ваксините спасяват животи, като спират разпространението на болестта, но твърде дългото изчакване води до това, че се оказва твърде късно. Ваксините предотвратяват усложнения от влошаване на здравето. Прилагане с молитва на Божите средства запазва живота ни и предпазва другите от нараняване.
Не открихме нищо библейско, което да попречи на хората да бъдат ваксинирани. Напротив, въз основа на библейския материал, ние силно препоръчваме прилагането им на хора, които нямат специфични сериозни здравни предпоставки да не се ваксинират. Ако телата ни не са наши и ние сме отговорни пред Бога за това как се грижим за тях и ако Бог ще изисква отчет за нашата любов към ближния, тогава грижата за нашето собствено здраве, както и за това на ближния е задължително. Павел категорично заявява, че „независимо дали ядете или пиете, или каквото и да правите, правете всичко за Божията слава“ (1 Кор. 10:31 NIV). Ваксинирането ще принесе слава на Бог, като помага на нас и другите да имаме по-безопасен живот.
Нуждаем се от божествена мъдрост, за да знаем как да бъдем най-добре информирани и да вземаме зрели решения. Базираната на доказателства наука е от полза в този процес на вземане на решения, което ни позволява да изберем най-добрите налични възможности в дадени житейски ситуации. Елън Г. Уайт утвърждава такъв подход. Резултатът може да послужи за мисионски цели: „Ако те [невярващите] видят, че сме интелигентни по отношение на здравето, те ще бъдат по-готови да повярват, че сме здрави в библейските доктрини.“ (6) От друга страна, тя ясно предупреждава: „Но когато хората, които се застъпват за реформа, довеждат въпроса до крайности и са непоследователни в действията си, хората не са виновни, ако се отвратят от здравната реформа (…) Тези хора вършат работа, която Сатана обича да вижда, че напредва“ (7).
Covid умората може да бъде преодоляна с Бог. Нека Той милостиво ни даде проницателност и сила да действаме безкористно според Неговата воля, за да можем да бъдем благословени от Него и да бъдем благословение за другите. Елън Уайт мъдро съветва: „Божите чудеса не винаги изглеждат външно като чудеса. Често те се осъществяват по начин, който прилича на естествения ход на събитията. (…) Ние се молим да бъдем пазени от мор, който броди в тъмнината, който шества с такава сила по света; но тогава трябва да си сътрудничим с Бога, спазвайки законите на здравето и живота. След като направим всичко възможно, ние трябва да продължаваме да искаме с вяра здраве и сила. (…) Бог не ни дава уверение, че ще направи за нас това, което ние можем да направим за себе си.“ (8 )
Като се има предвид, че Елън Уайт е избрала да бъде ваксинирана както за себе си, така и за благото на обществото, изглежда ни е дадена една добра посока, която да следваме за себе си.
В оригиналната версия този материал е публикуван от Здравния отдел на Генералната конференция на адвентистите от седмия ден. Последна актуализация на 1 септември 2021.
–––––––
1. Елън Г. Уайт, Избрани вести (Вашингтон, DC: Review & Herald, 1958), 2:346.
2. Уайт, Избрани вести , 2:280.
3. Елън Г. Уайт, Съвети към родители, учители и ученици (Mountain View, CA: Pacific Press, 1913), 426.
4. Уайт, Избрани вести , 2:303.
5. Елън Г. Уайт, Здравно служене [По стъпките на Великия лекар] (Mountain View, CA: Pacific Press, 1905), 231, 232.
6. Елън Г. Уайт, Съвети за здравето (Mountain View, CA: Pacific Press, 1923), 142.
7. Елън Г. Уайт, Свидетелства към църквата (Mountain View, CA: Pacific Press Pub. Assn., 1871), 2:377.
8. Уайт, Избрани вести , 2:346.
(Източник: https://www.adventistreview.org/…/story16732-vaccination-a…)
(Първоизточник: https://www.healthministries.com/…/04/vaccination-NEW.pdf)

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *