Рош а Шана, известен също като Празник на тръбите има дълбоко пророческо значение и е важен ден в живота на Божия народ. Мнозина познават Рош а Шана като „Главата на годината“ или „Началото на годината“, но в библейско отношение това не е вярно. В Левит 23:23-25 Господ говори на Мойсей, казвайки:
„В седмия месец, на първия ден от месеца, да имате съботна почивка, възпоменание за надуване на тръби, свято събрание. Никаква обичайна работа да не вършите в него; и принесете жертва чрез огън на Господа.
Началото на годината на първия ден от седмия месец? За какво става въпрос?
Рош а Шана е първият от трите есенни празника – Празникът на тръбите, Йом Кипур (известен също като Деня на изкуплението) и Празникът на шатрите. Това не са само древни традиции; те са пророчески събития с дълбоко значение за Израел и за всички вярващи. Рош а Шана е ден, в който децата на Израел са призовани да се съберат за „Йом Теруа“, ден на тръбене. За Израел е специален момент да си спомни заветната връзка с Бога на Израел и да потърси присъствието Му във време на покаяние и размисъл.
Тази година Рош а Шана се отбелязва на 2 октомври и по целия свят, особено в земята на Израел, евреите ще се съберат в синагогите, ще свирят с тръби и ще проведат свещени събрания. Ще бъде почивен ден, в който не се върши обичайната работа, и народът на Израел ще се събере пред Господа. Този ден бележи кулминацията на цял месец на молитва за Божията прошка, период, наречен „Selichah“ на иврит. Това е време, когато те търсят Божията милост, молят се и се покайват на места като Западната стена или Стената на плача. Това свещено време води до Десетте дни на страхопочитание, дните между Рош а Шана и Йом Кипур, през които много евреи вярват, че съдбата им е запечатана и имената им са записани в Книгата на живота.
Жизнено важно е да разберем пророческото значение на Рош а Шана. Точно както първите четири празника – Пасха, Безквасни хлябове, Първи плодове и Петдесетница – бяха изпълнени по време на първото идване на Исус, последните три празника – Рош а Шана, Йом Кипур и Празникът на шатрите – ще бъдат изпълнени при Неговото второ идване. Тези празници не са просто исторически или културни събития – те са божествени назначения, определени от Бога, за да разкрие Неговия план за спасение за Израел и за света.
Когато четем Библията, става ясно, че някои събития все още трябва да станат, преди да видим изпълнението на последните три празника. Пророк Даниил говори в своята книга, глава 9 за седемдесет седмици, определени за народа на Израел и за град Ерусалим. Шестдесет и девет от тези седмици вече са се случили, кулминирайки с идването на Исус, който принесе Себе Си като съвършената жертва. Но 70-тата седмица – седемгодишната скръб – тепърва предстои. Този период се отнася основно за Израел и ще бъде време на голямо изпитание и откровение.
По време на този период на скръб Израел ще претърпи огромно страдание. Пророк Захария говори за това време на няколко места. В 13:8-9 той говори за две трети от Израел, който загива, но една трета е прекарана през огъня и пречистена. Този остатък, според Захария 12:10, ще види Исус да се връща, разпознавайки Го като Този, който те прободоха. Когато Той най-накрая се върне обратно на земята, с нозете Му на Елеонския хълм, както е пророкувано в Захария 14:4, целият останал Израел ще Го признае за свой Месия. Тогава, както се казва в Римляни 11:26:
„Целият Израел ще бъде спасен.“
Това изпълнение предстои. Гарантирано е. Празникът на тръбите, или Рош а Шана, ще се изпълни окончателно при завръщането на Исус в Израел и за Израел, когато Той дойде със Своята църква. Това ще бъде последвано от Йом Кипур, Денят на умилостивението – когато Израел се покае, и накрая, Празникът на шатрите, който ще бъде изпълнен в Хилядолетното царство, когато Исус царува от Ерусалим и отново живее с народа на Израел. Да, точно както първите четири празника бяха изпълнени в хронологичен ред в рамките на времева рамка от 50 дни, така и последните три празника ще бъдат изпълнени в хронологичен ред – но този път в рамките на само 20 дни. И точно както първите четири празника и техните изпълнения бяха съсредоточени около нацията на Израел, така ще бъдат и последните три.
Сега, ако Исус се завръща със Своята църква, това повдига въпроса: „Как Църквата е отишла при Него?“ Е, трябва да се върнем крачка назад. За вярващите в Исус, Месията, знаем, че не чакаме някакъв празник, за да сме сигурно, че имената ни са записани в Книгата на живота. В момента, в който повярваме в Христос, имената ни вече са записани в Книгата на живота на Агнето. Ние сме спасени от Божията благодат, а не от собствените си дела. След като станем част от Неговото семейство, ние трябва незабавно да се поставим в състояние на готовност за деня, когато Месията ще се завърне в облаците, за да ни вземе, за да бъдем с Него по време на Грабването.
Някои казват: „Има звук на тръба при Грабването, така че трябва да се случи на празника Рош а Шана.“ Но тръбата, която се чува, когато Исус идва да събере църквата Си, е небесна тръба, а не звукът на рог на земята. Така че, когато става дума за Грабването, няма причина да се вълнуваме от Рош а Шана. Като се замислите, ако вярваме, че Грабването трябва да се случи по време на този специфичен празник, ние обезсилваме Божието обещание, че то може да се случи по всяко време. Самият Исус каза, че никой не знае деня или часа на Неговото завръщане. Ние трябва да живеем в състояние на постоянна готовност, разбирайки, че Той може да дойде всеки момент.
Павел живееше с това очакване за скорошното завръщане на Христос. В 1 Солунци 4:16-17 той пише:
„Защото сам Господ ще слезе от небето с вик, с глас на архангел и с Божия тръба. И мъртвите в Христос ще възкръснат първи. Тогава ние, които сме живи и останали, ще бъдем грабнати заедно с тях в облаците, за да посрещнем Господа във въздуха.”
Въпреки че някои в църквата може да празнуват Рош а Шана, ние трябва да го правим, като си спомняме за Израел. Призовани сме да се молим усърдно за тяхното спасение, за вдигане на воала от очите им и те да познаят истината на Евангелието.
В тези дни на размисъл и очакване, нека запазим фокуса си върху Исус, нашия Месия, и да живеем в готовност за Неговото предстоящо завръщане. Нека не се поддаваме на сензации или фалшиво вълнение, а вместо това да стоим твърди в обещанията на Бога, знаейки, че Той е верен и истинен.
Благодаря ви, че отделихте време да помислите върху тези дълбоки истини с мен. Нека Бог да ви благослови, докато продължавате да Го търсите с цялото си сърце и нека заедно да очакваме с голяма надежда Неговото славно завръщане.