Харлем, Ню Йорк – рожденото място на хип-хоп културата в сърцето на американското гето, ритъмът на госпъл музика и душата на черните евангелски църкви. Там започва кариерата си един от първите хип-хоп рапъри: Къртис Уолкър a.k.a Къртис Блоу. Роден през далечната 1959, Къртис е първият рапър, записал лейбъл с голяма звукозаписна компания – „The Breaks“ (1980). Успешният му пробив на американския пазар продължава осем поредни години, през които записва песни с Run DMC, Боб Дилън и става рекламно лице на Спрайт. Днес Къртис Блоу е DJ на шоуто Backspin 43 по сателитното радио Сириус, а през януари 2006 изнесе мега-концерт в Норвегия.
Но легендата не е забравил своето скромно начало в евангелските църкви в Харлем. Последното му начинание, с което придоби невероятна популярност в световните медии, е неговата хип-хоп църква. Там Къртис е и DJ, и проповедник, който заедно с огромния хор на църквата представя динамично служение, достигащо подрастващото поколение в сърцето на Харлем с послание за спасение и живот на святост. Богослуженията на ъгъла на 42-ра улица могат да бъдат определени като всичко друго, но не и традиционни.
Къртис не е сам в опита си да се противопостави на негативните послания на светските рапъри. Докато в лириките на Еминем учители и родители са представени като победени от посланията на телевизията и DMX говори за греха, който наранява сърцето му, хип-хоп църквата носи послание за надежда, спасение и чистота.
„В цяла Америка, в мегаполиси като Чикога и Ню Йорк, хип-хопът отдавна не е просто мода. Той е апел за святост, който наистина работи”, казва Боб Фау, който работи с евангелска независима църква, спонсорираща две хип-хоп служби в месеца. „Събота вечер много от децата, които дори не са помисляли за църква, идват на нашите събрания. Петстотинте места в сградата се пълнят за броени минути”, добавя той.
„Добре дошли в хип-хоп църквата – мултирасова, мултиетническа, мегадецибелна и автентично Библейска църква, в която саундът и стилът на градските улици носят духовно послание” звучи в огромни салони и църковни помещения по цяла Америка. Такива богослужения са вдъхновени от Фил Джаксън, пастор на „Къщата” (евангелска църква в Лендейл, Чикаго) и съавтор на бестселъра, „Хип-хоп църква”, както и от църковното служение на друг не безизвестен рапър – бащата на рапа, носителят на Грами МС Хамър, който в края на 90-те завърши богословие и вече близо десетилетие е пастор на една динамична евангелска църква.
Подобно е и посланието на Клуб Х – младежкото служение към евангелската църква Уестууд в Тампа. В движението на хип-хоп църквите участват рапъри като Prophetic Preachas, N-4-Red, The Elect, Rezarekted Elementz, Eternal Rhythm и K2U в проекта им с Кристъл Люис.
Авторът на „Хип-хоп църква” Ефрем Смит, който ръководи хип-хоп богослужения в Минеаполис, пише: „Няма да дам поезията, изкуствата и медиите на силите на злото, когато те могат да бъдат използвани за Бога”.
„Нашата цел е да достигнем учениците, където и да са, да ги доведем до това, което Бог иска те да бъдат, като използваме хип-хопа като инструмент”, добавя другият автор Фил Джаксън.
Хип-хоп църква http://t.co/9DiqpLn1
Хип-хоп църква http://t.co/qrKVkgor via @bibliata