Не допускай намеса на държавата в църквата

06.11.2018

Да не се приемат промени в Закона за вероизповеданията, които нарушават основни конституционни принципи – отделеност на религиозните институции от държавата, ненамеса във вътрешния живот на вероизповеданията от страна на държавата

„Прокарването на промени в Закона за вероизповеданията, които са със спорно съдържание, подкопова устоите на демокрацията. Законопроектите поставят под сериозна заплаха свободата на религиозните общности и институции и предвиждат недопустима намеса на контролни държавни органи във вътрешния живот на Българската православна църква и другите вероизповедания. Това поставя под съмнение правовата държава“.

Това пишат в Обръщение до премиера Бойко Борисов 11 академици и двама член-кореспонденти на БАН.

„Ще бъде лош атестат за Българската държава вероизповеданията да търсят защита на своите права отново в европейските институции – Парламентарната асамблея на Съвета на Европа, Европейския съд по правата на човека и основните свободи, институциите на Европейския съюз и защитните механизми на международното право“, предупреждават академиците.

Сериозен знак за управляващи и опозиция е, че основни вероизповедания са против предлаганите промени, основавайки се на основните конституционни принципи за отделеност на религиозните институции от държавата и ненамеса във вътрешния им живот. Вероизповеданията в България са пример за толерантност, за разбирателство в името на обществения мир и националната сигурност и отстояване на българската държавност. Законопроектите поставят под сериозна заплаха свободата на религиозните общности и институции и предвиждат недопустима намеса на контролни държавни органи във вътрешния живот на Българската православна църква и другите вероизповедания. Това поставя под съмнение правовата държава.

Тревожно е че, Католическата църква в България повторно изрази становище преди второто четене на законопроектите, в което изразява тревогата си, че Законът за вероизповеданията с предлаганите промени може да стане Закон против вероизповеданията, алармират академиците.

Недопустимо е да се приемат норми, които водят до неравнопоставеност на вероизповеданията, при ползването на спорни критерии. Нонсенс е да се правят сравнения на вероизповеданията с политическите партии, които държавата е длъжна да финансира, тъй като участват във функционирането на държавната власт, а вероизповеданията са отделени от държавата и се издържат основно от дарения.

Повече от притеснително е ограничаването на даренията от чужбина, при условие, че България е член на Европейския съюз. Това би поставило на основата на принципа за реципрочност въпроса за подпомагане от страна на българската държава на български светини извън страната – храма „Свети Стефан“ и сградата на Българската Екзархия в Истанбул, Зографския манастир в Гърция, както и на православните църковни общини, поделения на Задграничните епархии на БПЦ в държавите в Европа, САЩ и Канада. За повечето вероизповедания ограниченията на даренията от чужбина ще постави в невъзможност съществуването им.

Не смятаме, че всички дарения трябва да бъдат регистирани в Дирекция по „Вероизповедания“, заявяват академиците. Според нас е необходимо да се упражнява контрол върху езика на проповедта.

Ще бъде лош атестат за Българската държава вероизповеданията да търсят защита на своите права отново в европейските институции – Парламентарната асамблея на Съвета на Европа, Европейския съд по правата на човека и основните свободи, институциите на Европейския съюз и защитните механизми на международното право.

Благородното намерение да се подпомогнат финансово свещенослужителите трябва да стане с отчитане на всички фактори и справедливи критерии, при запазване на отделеността на държавата и Църквата и зачитане на автономното вътрешно право на Църквата, принципа на недискриминация на отделните вероизповедания и със запазване на досегашния модел на църковно-държавни отношения, който доказа своята успешност.

Обръщаме се към вас да погледнете с внимание и да се вслушате в Становището на Светия синод на Българската православна църква във връзка със спорните законопроекти. То отразява мъдростта на нашите архипастири, които със своята позиция предпазват държавата от това да извърши съдбоносна грешка, заявяват още академиците.

И накрая призовават: „Да не се приемат промени в Закона за вероизповеданията, които нарушават основни конституционни принципи – отделеност на религиозните институции от държавата, ненамеса във вътрешния живот на вероизповеданията от страна на държавата и равнопоставеността им“.

Под писмото са се подписали акад. Васил Гюзелев, акад. Константин Косев, акад. Антон Дончев, акад. Васил Сгурев, акад. Димитър Димитров, акад. Стефан Воденичаров, акад. Георги Марков, акад. Михаил Виденов, акад. Атанас Атанасов, акад. Лъчезар Трайков, акад. Кирил Боянов, чл. кор. Иван Гранитски, чл. кор. Стефан Хаджитодоров.

2 Responses to Не допускай намеса на държавата в църквата

  1. Петьо Николов on 06.11.2018 at 15:57

    Имаше многократно призиви да се отделят агентите от църквите. Истината е, че те на практика са се поклонили на звяра. Доказателство, че звяра 666 е комунистическата система ръководена от СССР има. Ако е необходимо, ще ви предоставя материали. Днес точно заради това, тези нови закони има вероятност да станат факт. Нямаше покаяние. Не бяха взети мерки. Господ многократно ни предупреждаваше. Но почти никой не искаше да чуе. За това няма да се учудя ако сега Господ няма да иска да чуе молитвите ни.

  2. адв. Узунова on 07.11.2018 at 14:29

    Кажете на вашите колеги пастори в града или в приятелски мрежи и вероизповедания, че след 16.11.2018, ако закона се приеме както се гласят управляващите най вече, ще се окаже, че е забранено да
    (1) провеждате богослужения следващата Неделя, защото сградите и помещенията, които ползват не са със статут на молитвени домове с религиозно ритуална цел
    (2) че е забранено да проповядвате, защото нямате богословско образование в българско акредитирано учебно заведение.
    (3) По груба преценка над 95% от нашите църкви трябва да затворят.
    (4) Който наруши закона е “престъпник”.
    Ако не сме активни против такъв “закон” и не го изкажем максимално ясно, силно и по всички форма и и неформални начини, значи сме съгласни с такава бъдеща действителност.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.