Баба Марта и мартениците – трябва ли да празнуваме?

01.03.2016

martenicaЕто, че баба Марта и мартениците пристигат. Какво трябва да знаем за този празник като християни и как трябва да реагирам?

Данаил Танев

Коя е Баба Марта?
Според легендата, Баба Марта се ядосала на младо момиче-овчарка, понеже то казало, че Баба Марта няма да й стори нищо лошо, тъй като и двете са жени. За да я опровергае и покаже силите си, баба Марта предизвикала мразовита виелица, и младото момиче умряло от студ.

Доста шокиращо! Оказва се, че празнуваме някаква старица, която под давление на малоценността си и манията си да се докаже, отнема живота на младо и невинно момиче. Т.е празнуваме престъпление!

Защо се слагат мартеници?
Главно 2 причини:

  1. За да умилостивим Баба Марта! Отново шокиращо!!! Това е все едно да плащаме на престъпниците/насилници да не ни закачат. Интересно, как това поведение, което виждаме на хора от миналото, се преекспонира и в модерния свят.
  2. За здраве! Не би ли трябвало един християнин да се доверява на Бог за здравето си? Все едно казваме, „нямам му много доверие на този Бог… повече разчитам на мартеницата.”

Още за мартениците
Няколко цитата от статиите, на наши медии за празника:

„Мартеницата е символ на пробуждането и култа към слънцето”

Мартеницата е своеобразен амулет срещу злите сили и окичването с мартеница е един магически ритуален акт: усуканият бял и червен вълнен конец запазват човека чрез механизмите на контактната магия.”

Какво казва Библията по въпросите с „култа към слънцето” и всякакви магьоснически и окултни практики.

„Да нямаш други Богове освен мен!” (Изход 20:3)

„Да не се намира сред тебе никой чародеец, астролог, гадател или магьосник, никой баяч, запитвач на зли духове, врач или запитвач на мъртвите; защото всеки, който върши тези дела, е омразен на Господа.” (Второзаконие, глава 18, стихове 10-12)

Още от детската градина, Баба Марта е представяна, като положителна фигура. Така са ни учили от деца… Дори и да пренебрегнем християнския аспект на въпроса, това, с което е трудно да се примири човек е, че цялата държава празнува личност (дори и митична), която е проявила насилствени действия. Говорим за НЕАДЕКВАТНА РЕАКЦИЯ спрямо крайно неприемливо и престъпно поведение на една личност.

Въвличането ни в ритуали, като закичване на мартеници, ни прави съучастници в окултния характер на празника, което дава възможност на тъмни сили да атакуват живота ни.

Каква е нашата позиция?
Много хора биха казали, че не влагат такива значения в този празник и мартениците. Но трябва да разберем, че корените на празника са демонични и дявола може да използва дори и невежеството (незнанието) на един човек, за да действа, чрез своите „амулети”.

Всичко това, обаче, не ни пречи да пожелаваме на хората около нас БОГ да ги дарява със здраве. Когато някой иска да ни даде мартеница е добър повод да му благодарим за жеста, но да му кажем, че ние разчитаме на Бог за нашето здраве и да му пожелаем хубави неща. Ние не изказваме пожелания за здраве, защото е Март месец, а защото обичаме хората и им желаем най-доброто!

Как да реагираме спрямо обществото?
Мотивацията, която би накарала един човек да не участва в този празник и да го види в реалната му светлина е живот с Бог. Без да разбира свръхестественото и без да познава Исус лично в живота си, човек не може да види злия корен и влияние на този празник.

Нека този празник да не ни въвлича в спорове и нападки спрямо обществото . Нека Бог ни дава мъдростта как да го използваме за да насочим хората по-скоро към Исус, отколкото към нашето несъгласие. Не толкова да показваме колко негативен е празника, а да покажем колко по-добър е Бог от една мартеница. Ако църквата се научи да бъде повече ЗА неща, отколкото ПРОТИВ неща, ще има много повече успех в обществото. Исус успяваше да постигне този баланс – да приема, да обича, да подкрепя, да бъде приятел, без да приема греха. Нека Бог ни дава мъдрост!

ОЩЕ по ТЕМАТА:

Християнската вяра и Баба Марта

Да носят ли християните мартеници?

МАРТЕНИЦИТЕ: ХРИСТИЯНСТВО ИЛИ ЕЗИЧЕСТВО?!!

Tags: , , , , , ,

35 Responses to Баба Марта и мартениците – трябва ли да празнуваме?

  1. Николай on 01.03.2012 at 11:57

    Всяка година едно и също.

    Вземете и прочетете нещо по-задълбочено за Българският Фолклор и културна антропология, а не се търси враг във всяко нещо, понеже ето още няколко неща, които също съм сигурен много от нас правят, а пак са с езически корен: ръкопляскане, здрависване, футбол, спорт (в чест на Олимпийските Богове), дните на седмицата, месеците, които използваме, Амин – да това идва от египетския Бог Амун и още хиляди неща.

    „Важна информация за предназначението на мартеницата ни дава и начинът, по който тя се носи. Закачена до сърцето, тя е изповед на сърдечното желание на човека за сила и живот. Вързана на ръката – позив за благославяне на плода от труда на тези ръце. “

    А пък ние можем да насочим Кой е източника на този живот!

  2. Mihail Novak on 01.03.2012 at 12:18

    Прав е Айнщай за глупостта !!! Простотията човешка не ходи по дърветата, нито по земята, нито във водата, нито е на небето, нито под земята,а в главата на глупака !!! Има една категория хора, без разлика на пол, вяра и образование, които ден и нощ, душа и тяло на глупоостта дават за да и се кланят…

    Излагате се с тези глупости…Само човек напълно не запознат с проявите на религиозност може да съчини подобен глупаво-фанатичен пасквил. Съжалявам, че трябва да го кажа, но където чета фантасмагории на някой дето освен Библията, не е прочел нито една друга книга, повече не влизам.

  3. п-р Янко Добрев-Силистра on 01.03.2012 at 19:11

    Уважаеми Николай и Mihail,ако бяхте прочели поне веднъж Библията,нямаше да пишете тези глупости.Първо-ръкопляскането се е практикувало още в Старият Завет като прославяне на Бога.Псалом 47:1- „Ръкопляскайте всички племена,и викнете към Бога с тържествен глас. “ А думата „АМИН“ се споменава хиляди пъти в цялата Библия и означава „така е;така да бъде;нека бъде извършено“.
    В източното провославно християнство има толкова много суеверие,мистика,символи,и човешки измислици,че почти нищо реално не е останало от учението на Исус Христос.А Той изобличи книжниците и фарисеите в евангелието от Марк 7 глава-„Добре е пророкувал Исая за вас лицемерите,както е писано:Този народ ме почита с устните си,но сърцето им стои далеч от Мен.Обаче напразно ме почитат,като преподават за поучение човешки заповеди!“
    Мартеници,амулети,муски и много други подобни само заблуждават хората,че им носят щастие и изцеление.Според Библията тези неща носят единствено проклятие.

  4. Николай on 02.03.2012 at 11:39

    Всъщност думата Амин няма еврейски произход и за това са съгласни и редица теолози. И доста по-стари от Петокнижието книги пише при завършека на молитвите „Амин“. ;-).

    Между другото почти подобен ритуал и червено-бели конци имат дори юдеите при определени обреди по това време на годината, но за да се разбере това трябва човек да чете и малко повече литература, за да може да разбира и Божието слово по-добре.

    Хоро, хороиграние има и при юдеите и при нас. Пак корените му са в Първичното Богопоклонение. При хороигранието има описване на кръг и кръст, пак символично канене на Бога и възхвала на Бога.Има десетки трудове в тази посока.

    Мартеницата е предхристиянски символ, червеното на кръвта, бялото на святоста. Понеже езичеството е ВТОРИЧНО. Първоначално ВСИЧКИ са познавали Бога и са му се покланяли. Не случайно подобен на мартеницата ритуал по това време на годината има почти при всички по-древни народи.

    Към фарисеите цитатът е много точен, понеже и те така са гледали на лице и са гледали себеправедността си, били са като коне с капаци, за които какво носиш какво ядеш е много по-важно от сърцата на хората.

    Иначе не чух за останалите езически обичаи, които се практикуват: ядене на свинско, ръкопляскане, спорт,християнския кръст, гледане на филми (образите са забранени), филмите за Христос, играчките на децата – това са малки идолчета на овце, теленца, кравички, диноазавърчета, ръкостискане, и още 10 000 постановления от стария завет. Дори бирата идва от Египет, която човек пие гледайки футбола- изконен друидски езически спорт!

    Реално, мартеницата не е божество, а символ, който изразява желанието на човек или пожеланието за здраве, сила, живот, а по-този начин може и да казваме на хората за Истинския Извор на Живот.

    Какво друго – ами дали ще дадем мартеница, то при всеки поздрав казваме „здравей“. Но колко пъти казваме на невярващите „Здравей в Господа“ Ние казваме само здравей, отделено от Бога. Има ли лицемерие тук?

    Моят съвет е четене на повече сериозни книги, понеже това разчупва човека от фарисейщината и тесногръдието.

    А и да не се окаже че от пазене от измислени врагове нямаме време за милосърдието и сърцата на хората, които да доближаваме до Бога?

    Струва си да се замислим. Самия Павел направи всичко необходимо християнството да се отдели от традициите на юдаизма, понеже христовото учение е нещо МНОГО повече.

  5. Господин Влаев on 28.02.2013 at 22:59

    Мартениците са жив окултизъм!Жалко,че“свободомислещите“и“разкрепостени“християни се опитват да докажат,че едва ли не е нещо Библейско и свято!
    Какво ли не внесохме в църквите и живота си!
    Затова много църкви и деноминации загубиха облика си и се превърнаха в клубове за забавление!!!
    Но всеки по своя си път и със своята си отговорност!Лавината на грехопадението тръгна и помита всичко след себе си!Затова не се учудвайте ако дойде жестоко гонение или Господ започне да поразява!
    „…НО АЗ И МОЯ ДОМ ЩЕ СЛУЖИМ ГОСПОДУ…!

  6. bogoizbrania on 01.03.2013 at 0:41

    Посочените тук твърдения са от предния век или последните няколко години. Оригиналната идея за мартеницата е християнска. Не се е носела от хора, била е слаган на ниви, плодни дървета и животни, които е трябвало да раждат през пролетта. Мартеницата е била символ на молитвите на жената по време на правенето им, включително и боядисването. Ползвала се е вълна от последното есенно стригане, символ на миналогодишните топли дни. Когато растенията се раззеленят или овцете и козите родят мартеницата е сваляна.

  7. Zvezdelin Spasssov on 01.03.2013 at 7:43

    Завърших си образуванието в САЩ и когота имахме дебати най-важното от нас се искаше да си приготвим доказателства и да покажем линк на учен, историк, археолог и т.н. за да не сме голословни. Въобще не ни слушаха. Така че, много хубави приказки ама как да им вярвам. Библията е лесна и го пише, но другите неща са просто губене на време. Покажете ми източника на думата АМИН от Египет а не 🙂 (засмяно лице). Как ОРГИНАЛНАТА идея за мартениците са били от християните? Само думата не я прави ОРГИНАЛНА. Покажете ми някой вестник (не жълта преса) да е писал за това, че се практикува от вярващи. Източника dovebulgaria.com трябва да посочи и автора си и източници за доказване. Коя страница? Къде? Въобще ако искате повече хора да четат пишете неща за вярване и да се проверяват. Иначе е само „приказки на пазара“. Жалко исках наистина да науча легендата за баба Марта от народна песен или някой писател събирал легенди в сборник или дори учебник по история (да се пише кой и коя страница). Благословения.

  8. Виктория on 01.03.2013 at 9:46

    Деноминациите са се превърнали в клубове за забавление, не защото са приели мартениците, понеже ако бяха приели ранно-християнските традиции и смисъл щяха да са много по в Духа.

    Te са станали клубове, понеже приемат американски пари и са се отдалечили от уникалната българска култура, изпълнена със смисъл, благодат и Божие Слово!

    Ето една много интересна и задълбочена статия относно мартеницата, която намерих: http://eklekti.com/martenitza/

    http://eklekti.com/%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D1%80%D0%B5%D1%87-%D1%81%D1%8A%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%BD%D0%BE-%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BE-%D0%B2-%D0%B1%D1%8A-2/

    🙂

  9. Goran on 01.03.2013 at 10:23

    Нормално е като християни да сме загрижени, какво точно е мартеницата и за какво се използва.
    Но и аз мисля, че статията е написана малко повърхностно.
    Как хем да отречем, хем пък да бъдем „за“ „неща“.
    Ти отхвърлиш ли подаръка на някой, който иска да ти подари мартеница, автоматично проповедта ти за празника и за мартеницата няма да се приеме. Понеже ти се разграничаваш от човека, който иска да ти подари нещо важно и ценно за него, нещо с което иска да те благослови, казано по нашему.

    Исус сядаше да пие вино с бирниците и грешниците. Представете си да стоеше на входа и да им проповядваше за вредата от алкохола. Автоматично би бил изключен, тъй като тази песен те вече са я чували от външните за тях хора.
    Първо беше важно да намерят Бога, а после всичко останало ще си дойде на мястото.

    Също и легендата за баба Марта е дадена много повърхностно.
    Това всъщност е една притча, която е насочена да научи младите да се вслушват в мъдрите съвети на препатилите, да се покоряват и да не бъдат самоуверени – това което е присъщо за всеки млад човек.

    Всъщност със законничество, което си налагаме без да има нужда, отхвърляме много хора от Исус.

    Тит 1: 15. За чистите всичко е чисто; а за осквернените и невярващите няма нищо чисто, но и умът им, и съвестта им са осквернени.

    Поздрави!

  10. Veniamin Peev on 01.03.2013 at 11:47

    Г-н Новак, прав сте да реагирате срещу изказани мнения, които са квазибиблейски или пък използват библейски цитати за всяка тема и всеки предмет. Повечето от коментаторите в Пастир.орг обаче не свеждат знанията си само до библейско цитатничество.

    Проблемът за „мартеницата“ е от какъв ъгъл се разглежда тя. Ако се приеме като етнографски елемент на българската традиция, един съвременен човек не би трябвало да вижда в нея нещо друго, освен СИМВОЛ на здраве и чистота. Живеем в секуларизирано общество и често традицията се възприема като инерция от миналото. За четенето на допълнителна литература сте прав – бих препоръчал академичното издание на Димитър Маринов „Народна вяра и религиозни народни обичаи“ (БАН,1994), където са представени и обяснени много елементи на българската традиция, включително и за мартеницата. (Разбира се, за мартеницата е писано много от етнографски аспект!). Евангелските учители и служители трябва да бъдат запознати с такава литература!

    Ако обаче „мартеницата“ се възприеме като РЕЛИГИОЗЕН СИМВОЛ, нещата стават опасни, защото тя не е нищо по-различно от амулета, муската и т. н. Като всеки символ, има значение КАКВО СЪДЪРЖАНИЕ влагаме в „мартеницата“. Евангелските християни са доста чувствителни по отношение на религиозното съдържание на символите. Във връзка с това обаче бих запитал онези пастори, които окичват подиумите на амвоните си със знамена, дали са наясно, че „знамето“ също е езически символ, който е свързан с римските легиони? И ако искат да бъдат последователни в отричането си на символите като „мартеницата“, защо приемат и езическия символ на „знамето“?

    Що се отнася до твърдението, че думата „амин“ имала „езически произход“, то е абсурдно! Първо, тя произхожда от евр. дума „емуна“ („вярност“, „истинност“, „твърдост“, „сигурност“), а не от името на ег. бог Амон. Тази дума се среща в Изх. 17:12; Втор. 32:4, където се отнася към Израилевия Бог; Пс. 36:6, 37:3, 40:11 и др. (вж. Gesenius’ Hebrew-Chaldee Lexicon to the Old Testament. 58). Не случайно Сам Христос използва често двукратното произнасяна „амин, амин“, което в бълг. превод е предадено с „истина, истина“. Тъй че нека не правим зорлем думата „амин“ езическа, защото това е дори кощунствено!

  11. Hristo on 01.03.2013 at 15:41

    Благодаря на Бог от все сърце за един от най-големите теолози и пастири у нас, д-р Вениамин Пеев, въпреки, че не го познавам лично! Господ го е дарил с огромна мъдрост и невероятна работоспособност да оре безспирно и дълбоко на Божията нива. Прекрасен и изключително прецизен преводач от английски език, той е „виновен“ много от англоезичната религиозна литература да може да види бял свят и у нас, на нашият роден, български език. В много градски библиотеки могат да се намерят и да се вземат за четене книгите, които той е превел, сигурен съм, че мотива му да превежда е не само за пари, а заради жаждата си да познава по-добре Господа Иисуса Христа и така да благовества за Него. Проповедите на д-р Вениамин Пеев са наистина Боговдъхновени и помазани със Соломонова мъдрост и библейска задълбоченост. Пожелавам му още дълги години живот, нека Бог винаги е с него, да продължава да бъде така смел и безукорно честен в устояването на Божиите принципи в изстрадалата ни България, да бъде изпълнен и да прелива от Божествената, АГАПЕ любов към хората, каквито и да са те, без която всичко друго е вятър. Името на д-р Вениамин Пеев го нареждам до това на блестящия наш теолог – архимандрит и професор д-р Павел Стефанов, който Господ обаче прибра за жалост преди няколко месеца. Дерзайте г-н Пеев и нека Бог Ви благослови многократно за това, което вършите без страх вече толкова дълги години, въпреки съпротивата и отхвърлянето на Божиите стандарти поголовно у нас в наши дни!

  12. Dimityr on 01.03.2013 at 18:17

    Благодаря на п-р Вениамин за включването. От изложените му аргументи, какво е неговото заключение? Приемливо ли е християните да се окичват с мартеници или не? Каква трябва да е позицията ни като християни? Благодаря!

  13. Veniamin Peev on 01.03.2013 at 18:42

    Драги Христо, твърде съм смутен от оценката, която давате тук за направеното през годините. Благодаря Ви, но не го правете, защото това, което всеки върши в Господната нива, го върши за слава на Господаря на жетвата! Там, на тази нива, ако трябва да продължим Христовата и Павловата метафора, всички сме РАБОТНИЦИ – едни сеят, други жънат, трети почистват нивата, но в крайна сметка Господарят прави житото хранително за християните.

    Благодаря най-вече за оценката, която давате за архимандрит д-р Павел Стефанов – един от активните творци в Двери.Бг и дългогодишен преподавател в Шуменския богословски университет. С него сме съграждани и състуденти в ДА „Св. Кл. Охридски“. Но не искам повече да да казвам лични неща, защото форумът не е сцена за такива откровения!

    Дискусията по темата за българската мартеница, която придобива вече и световна известност, трябва да продължи с обективно изразени мнения.

  14. Dimityr on 01.03.2013 at 19:18

    П-р Вениамин, да разбирам ли, че и вие нямате ясна позиция относно мартениците? Лично на мен вашето, становище би ми помогнало, защото знам, че ще се аргументирате добре. Благодаря ви за включването по темата!

  15. Mima Cholakova on 01.03.2013 at 20:03

    Категорично против всичко окултно съм! На тези,които много обичат да се кичат с мартеници бих казала,,Ами облечете се и като кукери,нали и те гонят зли сили и го правят за здраве,,Моля се за България,народът ни да се покае и да спре да очаква здраве от ,,нещо сътворено от художнически ръце,,а да се обърне към Бог Изворът на Живот за всички нас!

  16. Veniamin Peev on 01.03.2013 at 20:18

    Мисля, че позицията ми бе изразена по-горе ясно:
    Ако се кича с мартеници, за да бъда здрав, щастлив и да очаквам големи пари, значи съм си сложил „муска“. Това би означавало да гледам на мартеницата като на предмет с магическа сила. А това е осъдително за всеки християнин. Както не вярвам във влиянието на „зодията“, така не вярвам във въздействието на „мартеничката“!

    Ако обаче гледам на мартениците като на всеки традиционен атрибут на българската култура, какъвто е националната носия, бродираната покривка върху синията в битовата стая, дървената солничка и т. н., не виждам причина да се плаша от присъствието на шарените плетеници. За мен мартеницата е просто един предмет, в който няма никакво религиозно съдържание и няма демонични сили, които да ме притесняват. Именно това е етнографският аспект. Това трябва да се обяснява на хората, а не да ги стряскаме с митологични тълкувания. Иначе самите ние създаваме митология…

    А дали християните „трябва“ да носят мартенички, е въпрос на личен избор. Ние не живеем в епохата на Средновековието, когато църковните служители са си приписвали власт „да позволяват“ или „забраняват“ всичко. Лично аз мога да мина без мартеничка през март, както минавам и без кръстче на шията си, но всеки решава сам за себе си.

  17. bogoizbrania on 01.03.2013 at 22:07

    Цитат, Veniamin Peev
    01.03.2013 at 20:18 „Ако обаче гледам на мартениците като на всеки традиционен атрибут на българската култура, . . . .“ Би трябвало да знаете, че подобен обичай съществува в Румъния, Молдова, Беларус и западна Украйна. Като и сред племена в Близкия изток като Друзи и други обитаващи източна Сирия и Турция. Приликите са недвусмислени, но там не го наричат „баба Марта“ което е измислица от последните 50 – 60 години. Това само е достатъчно доказателство за религиозен символ и то християнски, а не национално – етнографски феномен.

  18. Господин Влаев on 02.03.2013 at 11:05

    По логиката на Вениамин Пеев значи в един момент е грешно,а в друг момент е“благословение“да носиш мартеница!?!
    По същата логика друг доктор по богословие се разведе с жена си и си взема млада красавица,като разби семейството и някой от близките им умряха в скръб за случилото се!
    В личен разговор с него,той ми каза,че не винаги пастира може и трябва да бъде праволинеен!
    Значи в един момент да разбиеш семейство е“благословение“а в друг момент е проклятие!
    В средновековието служители си приписвали власт да забраняват и позволяват!?!
    Никога не съм си и мислил аз да забранявам или позволявам нещо!Но ако видя някой да краде и му кажа защо крадеш аз ли му забранявам?Ако видя някой да прелюбодейства и му кажа защо прелюбодействаш,аз ли му забранявам или Бог!?!
    Пророк Еремия беше извикан от Бог за служение още като дете!Много пъти Еремия се опитваше да да си остане обикновен човек,но Бог го пращаше при царя да го изобличава!
    Еремия 20:7-13.
    Истината е,че Еремия беше мощно издигна от Бог!Истината е,че Бог говореше чрез Еремия!
    Истината е,че за това което Бог говореше чрез Еремия биеха и изтезаваха жестоко този млад и предан на Бога служител!
    Бог и Библията са пределно ясни какво е забранено и кое е разрешено!!!
    Точно защото“либерализирахме“църквите и служението си според светските стандарти,точно и за това и изгубихме облика си като Християни!!!
    Как копнея днес Бог да издигне днес между нас един Еремия!Имаме толкова много високо образовани и ерудирани авторитети,но за големи постове и големи заплати!
    Как копнея Бог да издигне между нас един обикновен дякон като филип от Д.А 8:5-40!
    Днес в тези“демократични“времена по много философски начин и с много“мъдри“думи се опитват да докажат,че и най-големия грях не е грях ако се върши с“правилни“мотиви!
    Но в 1Кор.4:20 се казва“Защото Божието царство не се състои в думи,а в сила.“
    От много време Бог ми дава да разбера,че когато Бог спре да говори и изобличава ще започне да ПОРАЗЯВА!!!
    Всеки лично за себе си трябва да помисли как живее!
    Сега когато Бог говори ние вършим ненаситно грях и високоумстваме като сме глухи и безчувствени за Божия глас!
    Но забравяме,че когато Бог започне да излива яростния си гняв,тогава Той ще бъде глух и безчувствен към молитвите на непокаяните грешници!
    Сега е време за размисъл и влизане в“релсите“на Божията воля!!!Избора е твое свещено право,но решението на Бог ще е неотменимо справедливо!

  19. Veniamin Peev on 02.03.2013 at 12:03

    Не знам как да се обърна към коментатора със снимката, защото силно ме смущава псевдонима „богоизбрания“ (според мен звучи като неуместна самоирония).
    Така или иначе, съм съгласен, че използването на шарена прежда, която се сплита във фигурки, не е единствено български обичай. Но както знаем, наши културни дейци се опитват да го представят по света именно като такъв.

    Въпросът обаче е ДАЛИ е „религиозен“ (сам по себе си) и КОГА става „религиозен“? Коментаторите, които предпочитат определението „религиозен“ (християнски, езически, окултен), допускат една сериозна ЛОГИЧЕСКА ГРЕШКА. Никой предмет не е САМ ПО СЕБЕ СИ „религиозен атрибут“. Нека дам някои познати примери: слънцето, планетите от Слънчевата система и звездите НЕ СА „религиозни“ обекти. Свещта НЕ Е „религиозен“ обект. Мартеничката НЕ Е религиозен обект.

    Но те СТАВАТ „религиозни“ обекти, когато с тях се извършат РЕЛИГИОЗНИ РИТУАЛИ или им СЕ ПРИПИШАТ РЕЛИГИОЗНИ ЦЕЛИ е ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ. Когато небесните тела се обявяват за „божества“ или „влияещи върху живота ни зодии“, навлизаме в сферата на астрологията и съвременния окултизъм. Когато свещта замества липсата на ел. крушка, тя не е „религиозна“, но нейната посестрима, която се пали с молитва в храма, става религиозен атрибут.

    Не знам дали колегите от форума знаят, че от много години малките ученици приготвят в часовете по изобразително изкуство или труд и техника мартенички, които после се продават в училищата. С парите се подобряват някои неща в класните стаи или парите се употребяват по друг начин за децата. Бих запитал сега – щом по време на това изработване на мартенички в класните стаи не присъства нито свещеник, нито шаман, нито ходжа, който да „освети“ или „посвети“ сплетените от кончета фигурки, то изработването на мартенички „религиозно действие“ ли е? И полученият продукт „религиозен“ ли е? И кое е „окултното“, „религиозното“, „християнското“ тук?

    И въобще – продаваните по сергиите мартенички на 1-ви март, които са приготвени по горния начин (без свещеник, шаман и ходжа), РЕЛИГИОЗНИ ЛИ СА?

  20. Наско on 03.03.2013 at 14:22

    Ако попитате народа : Коя е баба Марта и вярвате ли в съществуването Й ? – всеки в наше време би ви отговорил, че това е герой от приказките, както и Малък Сечко и Голям Сечко. Ако попитате същия този народ, дали вярва, че някакви вплетени конци ще му донесат здраве, щастие и прочие, или пък го попитате: кланяте ли се на конците като/вместо Триединия наш Бог – какво мислите, ще ви отговори същия този народ, ако не с: я, не ме занимавай с глупости. Е, има разбира се някои, които суеверничат и тук, смятайки, че ако не са се закичили с мартеница, ще стане по-лошо. Но това все още не е идоло_поклонство, не е кланяне на нещо като/вместо Бог.

  21. Veniamin Peev on 03.03.2013 at 21:42

    Горната статия „Баба Марта и мартениците – трябва ли да празнуваме?“, показва типичната сектантска едностранчивост на „окултната“ позиция. В нея няма обективни аргументи, няма зряло мислене, а се натрапват емоционални мнения на читатели на вестници и списания. Журналистическите измислици за „окултни символи“, които „действат“ и в наше време, могат да предизвикат смях дори у един първокласник!

    Анонимният автор ни посочва една приказка за „злата баба Марта“. Явно той е чел само тази приказка и затова сънува кошмари. Аз предлагам обаче една друга приказка за баба Марта, която може да бъде прочетена в „Сборник на народни умотворения“, т. VІІ, стр. 155. Там баба Марта е представена като жена, „която раздава щастие“. Следователно баба Марта може да бъде и „добър символ“. Ето защо в някои райони е запазен ритуал да се обикаля из двора и да се вика: „Вън бълхи, вътре Марта“. Кой би поканил „вътре“ една „зла старица“? Зимата с бълхите е свършила и хората искат да поканят слънчевата баба Марта…

    Стана дума за РИТУАЛ – термин, който анонимният автор на горната статия използва. Според него „закачването на мартеницата е ритуал“. По-голяма глупост не съм чувал досега – на това ще се изсмее всеки първокласник. Вярно е, че във връзка с Първа пролет има запазени ритуали, като „палене на метли“, измърморване на заклинания и т. н. Но днес живеем в едно твърде СЕКУЛАРИЗИРАНО ОБЩЕСТВО, в което много рядко се правят религиозни ритуали като тези. За всеки грамотен българин, дори и за първокласника, е ясно, че пресуканите в бяло и червено конци в различни фигурки въобще не са „амулети“ или „муски“, а шарен предмет от арсенала на българската традиция. Няма нищо окултно в носенето на мартеница! Казвам това, въпреки че аз си живея отлично и без мартеници! Мартеницата е нещо като коледното дърво за западния човек, в което няма нищо мистично, нищо окултно.

    Проповядването на християнство, което СЕ ОПЪЛЧВА СРЕЩУ ОБИКНОВЕНИТЕ БЪЛГАРСКИ ТРАДИЦИИ, е едно БЕЗРОДОВО християнство, една КУХА сектантщина, която само вреди на името на българския евангелизъм! Нека бъдем внимателни в своите публични писания!

  22. Ангел Петков on 03.03.2013 at 22:57

    Съгласен съм с д-р Пеев, че да се влага окултно значение в мартеницата е наивно и едва ли има трезвомислещ човек, който да го прави. Съгласен съм също, че дали даден предмет ще бъде идол за нас или няма, зависи само и единствено от нашето отношение към него. Причината, поради която лично аз, като пастор и като човек не препоръчвам на християните да носят мартеници има малко по-различно естество. От една страна наистина трябва да предпазим някои наивни хора да не си мислят, че този предмет ще им донесе здраве, късмет, или нещо друго – отчитам факта, че е възможно да има такива, които да вярват в свръхестествената сила на мартеницата. Те, обаче опонират с това, че я носят не като източник на здраве, а просто като украшение. Тук, обаче, ги карам да се замислят, що за украшение е това? Правят ли ни тези фигурки по-красиви? И си спомням един случай, когато през 1992-ра година във военното училище бяхме удостоени с честта на присъствието на президента на България, д-р Желю Желев. Беше 3-ти март, а нашата рота беше почетния караул, който трябваше да го посрещне и да го изпрати. Нормално е да изпитваме вълнение, все пак пред нас се явява на живо държавния глава. Д-р Желев беше един невзрачен човек, мисля, че всички го помним. Когато застана пред нас окичен с мартеница, която му стигаше почти до кръстта, едва не избухнахме в смях. Смяхме се наистина, но след като си замина, иначе запазихме някакво благоприличие. И си мисля как едно невинно украшение може да направи за смях личност, която иначе трябва да всява респект и уважение. За това се замислям, без да проповядвам срещу обикновените български традиции, не е ли по-добре без да се кичим с тези неща, които изглеждат невинни, но иначе предизвикват големи дебати между вярващите?

  23. милан on 04.03.2013 at 16:57

    Браво на д-р Пеев , не го познавам лично но всеки път когато имам възможност чета с интерес коментарите му по различни верски теми, наистина се радвам че има такъв дар в Църквата!

  24. п-р Янко Добрев-Силистра on 04.03.2013 at 19:55

    Аз като действащ пастор трябва да дам ясен отговор на хората от моята църква относно мартениците.Затова трябва да се изследва корена на тази традиция, дали е библейска,и дали Бог удобрява сливането ни със света.Седрах,Мисах и Авдвнаго трябваше да избират-да се поклонят на златният образ или не,защото заповедтта на Новуходоносор беше ясна-или се покланяш,или умираш.Те можеха да се успокоят-ние ще се поклоним като останалите,но не на идола,а ще се поклоним и ще се молим на нашият Бог.Авденаго можеше да пусне една монета на земята,уж че я е изтървал,и да се наведе да я вземе.Всеки можеше да си намери логично оправдание. Откъде хората щяха да разберат на кого всъщност се кланят?
    Ако ние не се разграничим от света и не дадем ясно да се разбере кои сме и в какво вярваме,ще сме приятели на света,а врагове на Бога.Не може да имаме две философски мнения по въпроса.Ако искаме да се идентифицираме със народните обичаи и традиции,които със сигурност идват от ада,нека да се облечем като кукери и да гоним заедно с тях злите духове,защото попът не е осветил тези дрехи.Представяте ли си ап. Павел,облечен както кукер и гони злите духове.Да прескачаме заедно с хората огъня за здраве,да си купуваме окултните символи от сергиите-попът не ги е осветил с молитва.Да не изброявам още много подобни окултни практики,които православната ни църква е облякла с религиозни дрехи,но нямащи нищо общо с Библията и Бога.Така че мартениците за мен са окултни символи,които въвличат хората в грях,независимо какво вярват или не вярват че е мартеницата,независимо коя легенда приемат за истина.Освен това по медиите всеки ден обясняват,че мартеницата е амулет,който предпазва от уроки и зли сили. Нали като свърши март,всички чакат да видят щъркел,за да си закачат мартеницата на някое дърво-за здраве и щастие и сбъдване на мечти.Ако за д-р Пеев мартеницата не е амулет,а само народна традиция,нека да докаже не на теория,а на практика това-сам да си изработи,а ако не може,да си купи мартеница,да се снима с нея,и да си качи снимката във Fasebook,тук също,и да декларира,че това е само народна традиция.Очаквам снимката.

  25. Жеков on 05.03.2013 at 15:30

    Вярвам, че всички ще се съгласят, че мартеницата е символ на баба Марта, за това се казва мартеница. Даже и първокласник да попитате ще ви каже че символизира баба Марта, а не Христос.Аз не виждам никакъв християнски символ в това. Както знаем България преди да стане християнска държава е била езическа, от където е корена на този празник, и в него няма нищо християнско. Както става ясно от посочения цитат от д-р Пеев за „добрата“ Марта. Ако тази българска традиция е езическа защо трябва да я следваме? Словото ясно казва, че не можеш да служиш на двама Господари.Независимо как гледаме на даден символ,вярваме или не вярваме че е окултен, това няма да промени неговото значение и това което символизира.Ако искате да се убедите направете си един експеримент.Вземете един шал на Левски и отидете с него в агитката ЦСКА, или обратното, тогава вижте какво ще ви се случи.После им обяснявайте, че го носите за украшение, или ,че не вярвате в символите на шала, или, че корените му идват от тяхната агитка. Щом носите този шал не може да останете неутрални. Дали ще останете не наказани от тази агитка носейки чужди символи? Който е приятел със света е враг на Бога,казва Словото.

  26. милан on 05.03.2013 at 20:52

    напълно съм съгласен със д-р.Пеев ,явно тук има хора които просто ги е яд че някой по добре обяснява нещата и е много по наясно!

  27. Жеков on 06.03.2013 at 14:27

    2. проповядвай словото, настоявай на време и без време, изобличавай, порицавай, увещавай, с голямо търпение и непрестанно поучаване.
    3. Защото ще дойде време, когато няма да търпят здравото учение; но, понеже ги сърбят ушите, ще си натрупат учители по своите страсти,
    4. и, като отвърнат ушите си от истината, ще се обърнат към басните.

  28. bogoizbrania on 06.03.2013 at 15:27

    Цитат
    Veniamin Peev
    03.03.2013 at 21:42
    Проповядването на християнство, което СЕ ОПЪЛЧВА СРЕЩУ ОБИКНОВЕНИТЕ БЪЛГАРСКИ ТРАДИЦИИ, е едно БЕЗРОДОВО християнство, една КУХА сектантщина, която само вреди на името на българския евангелизъм! Нека бъдем внимателни в своите публични писания!

    „БЕЗРОДОВО християнство,“ „българския евангелизъм!“ Какви са тия възвишени не Библейски излияния, да не сте прихванали вируса на някой апостол? И думата Без родово се пише с интервал 🙂
    Въпроса за мартеницата е следния;
    1. Започва в миналото като проява на религиозна дейност от жените, прави се по време на молитва и се поставя на не на хора, а на растения, ниви и животни.
    2. През 60-те години на миналия век практиката се изражда в неясна и безсмислена „национална“ традиция.
    3. Съвременните хора, без да съзнават християнският и произход всъщност са превърнали проявите на вярата в традиции и „без евангелска сектантщина“.
    4. Евангелието и национализмът са като вода и . . . нечистотии. Смесването им мерзост.

  29. милан on 06.03.2013 at 18:23

    Жеков ,много не на място :))

  30. Жеков on 06.03.2013 at 23:23

    Историите за баба Марта са си басни, митове и легенди, така че си е много на място.И не знам какво толкова сте се хванали за тая баба Марта като че ли от нея ще ви дойде спасението?Когато Словото е толкова ясно по въпроса.

  31. Craig Sibthorpe on 01.03.2016 at 11:19

    Fighting this is not wise.

  32. Красен Желязков on 01.03.2016 at 12:10

    Да, отново проблема за празниците и символите.
    Хора, разберете, че самите червени и бели конци нямат НИКАКВА сила. Това го казвам на християните, не на невярващите! Днес около 90% от невярващите в България ИЗОБЩО НЕ ВЯРВАТ в силата на мартениците. Те са пределно наясно, че това за здравето и късмета са пълни глупости и бабини деветини. Те изобщо не си ги слагат с такава цел, и основателно ни казват на нас християните, че ние май „падаме от Марс“. Та не сме ли чували ние, че те си слагат мартеници просто ей така- за настроение, защото им напомня на пролетта, а вече им е омръзнала дългата, кална и мъглива зима, а и защото си е „нашенска традиция“. Пък и когато хората взаимно си окичват мартеници, понякога става и весело, малко за разведряване в скучните работни дни.
    Обаче самите християни (поне една голяма част от тях) твърдят, че тези червени и бели конци уж имат някаква сила- сила за проклятие. Въпреки, че пророците Исаия и Еремия изрично казват, че тези неща нямат НИКАКВА сила, и не могат да докарат нито зло, нито добро.
    Всяка година разказват едни и същи легенди откъде бил корена на мартениците и т.н., без да взимат предвид, че хората изобщо не се интересуват от това, изобщо не влагат нищо подобно в мартениците, и мотивите им изобщо нямат нищо общо.
    Ами че по тази логика ние трябва да отхвърлим и Рождество, понеже е на 25 декември (и вярно наистина има християни, които и това отхвърлят), който някога си бил „езически ден на Слънцето“.
    Ако трябва да тръгнем по тази логика, то тогава знаете ли колко неща трябва да отхвърлим, за които дори не сме се и замисляли! Направо трябва да отидем като отшелници в някоя пещера (не се и учудвам, че и такива християни е имало през вековете).
    А ето и един обратен пример: Ако закарате някой невярващ в църква, и там той започне да пее християнски песни заедно с вярващите християни, то тогава той хвали ли Бог? Въпреки, че изобщо не вярва в Него, и пее песните просто така, било от неудобство покрай другите, било просто защото му звучат добре? По логиката на доста християни май точно така излиза!
    Знаете ли например, че в Китай масово празнуват Christmas (който за нас би трябвало да е празник за раждането на Спасителя), без изобщо да са чували за Исус? Ако питате китайците, те ще ви кажат, че това е празник на дядо Коледа (дядо, живеещ в САЩ!), който раздава подаръци и бонбони на децата, и се окичват елхи. Толкова. Christmas ли е това?
    Добре е да страним от идолите и езичеството, безспорно. Но трябва малко повече да изследваме Библията, която ни дава доста повече информация по въпроса, за която изобщо много от нас не са наясно.
    Чели ли сте например как когато израилтяните трябваше да влязат в Обещаната земя, две от племената (Рувим, Гад и половината Манасия) се отделиха на изток от Йордан, и си поставиха огромен обелиск? И другите племена ги обвиниха, че си издигат идол. Но какъв беше отговорът им? Те казаха: „Не, нашите мотиви за този обелиск са съвсем други, ние не сме го издигнали, за да замества Бог и да му се кланяме, издигнали сме го като знак, че ние продължаваме да сме част от Израел, въпреки, че се настаняваме извън очертаните граници на Обещаната земя.“
    Изследвайте Библията прецизно! Нещата не опират само до древни езически легенди (които почти никой не знае, и не се интересува), нито до конци, които нямат никаква сила сами по себе си да докарат нито зло, нито добро. Но Библията казва, че нещата опират ПРЕДИ ВСИЧКО до мотивите в сърцата на хората! Гледайте мотивите, и обяснявайте на хората мотивите! Не легендите и предметите!

  33. Веселин Бенев on 07.03.2016 at 18:31

    Здравейте! Прочетох статията и според мен не е пълна. Коментарите са дълги и не всички ги прочетох и се извинявам, ако повторя истинската история, която чух по НОВА и тя е от времето на прабългарите. Накратко сестрата на Хан Аспарух е била нападната и ранена отвъд Дунава и тя е изпратила сокол със завързан за него конец, но понеже е била ранена и кръвта се е стекла по конеца и го е обагрила. По-късно сокола пристига при Хан Аспарух и той развързва конеца и го нарязва. Дотук историята е невинна и няма нищо лошо, но впоследствие този конец е бил използван като амулет за здраве. Това е! Всичко зависи по каква причина човек си слага мартеница: дали я приема като амулет за здраве (въпреки че здравето се постига най-вече с умереност) или просто защото някой му е подарил мартеницата.

  34. Светослав Попов on 02.03.2017 at 1:51

    Уважаеми, до тук чупите тъпомера, но аз вярвам във Вас и съм уверѐн, че можете и повече! Пробвахте ли да вдигнете ниво на Св. Валентин? Ако не сте – не губете кураж – 1-ви април иде и тогава можете да ме удавите с умозалючения по случай деня на лъжата.

    До нови срещи и успех в борбата с мозъчните гънки!

    С. Попов.

  35. Veniamin Peev on 02.03.2017 at 20:41

    Г-н С. Попов!

    Включвате се с ОГРОМНО самочувствие, което видимо надхвърля дори сянката Ви преди залез през лятото, когато би трябвало да е „огромна“. С правописа обаче сте мно-о-о-го зле. А това не свидетелства за особено релефни „мозъчни гънки“ или поне за що-годе добра подготовка по родния език.

    Първо, ударението на „уверен“ е на първото „е“, а не на второто.
    Второ, думата „ниво“ е редно да бъде членувана – „нивоТО“.
    Трето, съюзът „ако“ изисква запетая, а не тире.
    Четвърто, в думата „умозаКлючения“ сте изяли „к“-то.

    Ако за всяка от горните грешки Ви отнемем по единица, в крайна сметка се получава оценка Слаб (2). Изразявам такова становище като професионален преподавател.

    Ако човек е „смазващо“ критичен към другите, би следвало да бъде „безпогрешен“ в изразяването на своята критика.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Абонирай се за всички ЕВАНГЕЛСКИ НОВИНИ
ЗАПИШИ